fredag 20. februar 2009

Er bibelens synlige Gud egentlig Jesus?

En kontroversiell overskrift kanskje, bare for å avkrefte ...jeg tror fullt og helt på faderen sønnen og den hellige ånd...

Det jeg begrunner overskriften med er disse skriftsteder...

joh.1.18 Ingen har nogensinne sett Gud; den enbårne Sønn, som er i Faderens skjød, han har forklaret ham.

joh.6.46.
Jeg sier ikke at noen har sett Faderen; bare han som er fra Gud, har sett Faderen..

Men sier ikke skriften at Moses omgikk Herren ansikt til ansikt..?

5. mos 34.10
Aldri mer stod det fram i Israel en profet som Moses, som Herren gav seg til kjenne for, ansikt til ansikt.

Og ikke må vi glemme Abraham som møte herren ved flere anledninger og David..pluss mange flere..
Ett velkjent eksempel fra skriften er dette..

1.mos.18.46
Da tenkte Herren: «Skulle jeg skjule for Abraham det jeg vil gjøre? 18 Abraham skal jo bli et stort og tallrikt folk, og i ham skal alle folk på jorden velsignes. 19 Jeg har utvalgt ham for at han skal pålegge sine sønner og etterkommere å holde seg til Herrens vei og gjøre det som er rett og riktig, så Herren kan la Abraham få det han har lovt ham.» 20 Så sa Herren: «Sannelig, det lyder høye klagerop over Sodoma og Gomorra; deres synder er overmåte store. 21 Nå vil jeg gå ned og se om de har båret seg så ille at som det høres etter den klagen over dem som er nådd opp til meg; og har de ikke det, vil jeg vite det.»
22 Så snudde mennene seg og gikk av sted til Sodoma. Men Herren ble fremdeles stående hos Abraham.

Det er tydelig at denne som omtales som Herren her ikke kan være Gud fader, av den enkle grunn at det ville gjort Jesus til en løgner, hvem er da den som Abraham taler med?
Er ikke dette Jesus?
Jesus og to engler er på vei for å fyllbyrde Gud faders befalling, og på veien stopper han for å medele det han skal gjøre med sodoma og gomorra.
De to englene har fått i oppdrag å redde Lot og hans familie før ødeleggelsene fyllbyrdes.

At både Moses og Elia kjente Jesus er mer en tydelig.. dette skriftsted viser også at de kjente hans utgang..

luk.9.30 Med ett sto det to menn og samtalte med ham; det var Moses og Elia. 31 De viste seg i herlighet og talte om den utgang hans liv skulle få, om det han skulle fullføre i Jerusalem.

For Peter som fikk se dette var det så sjelsettende at han skrev dette i ...

2.pet.1.16 Vi fulgte jo ikke klokt uttenkte myter da vi kunngjorde for dere vår Herre Jesu Kristi kraft og hans komme. Nei, vi var øyenvitner og så hans guddommelige storhet. 17 For han fikk ære og herlighet av Gud, vår Far, den gang røsten lød over ham fra den høyeste herlighet: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede.» 18 Vi hørte selv denne røsten fra himmelen da vi var sammen med ham på det hellige fjellet.19 Derfor står også profetordet så mye fastere for oss. Dette ordet gjør dere rett i å holde fast på.

Paulus sier at den som fulgte israelsfolket 40 år i ørkenen var kristus....

1.kor.10.1 Jeg vil at dere skal vite dette, søsken: Våre fedre i ørkenen var alle under skyen, og alle gikk de gjennom havet. 2 Alle ble døpt til Moses i skyen og i havet, 3 og alle spiste de den samme åndelige mat 4 og drakk den samme åndelige drikk. For de drakk av den åndelige klippe som fulgte dem, og denne klippen var Kristus.


Hva er faderens rolle?
Faderen har GITT sønnen alle fullmakter.... med fullmakter , menes all makt i himmel og på jord..dvs. at denne fullmakt ble gitt etter Jesu fyllbyrdede offer på Golgata.

matt.28.18 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden

Faderen har i en tidsbegrenset periode gitt sin sønn alle fullmakter, som igjen betyr at sønnen er likestillt med faderen i makt, men ikke i autoritet.. noe Paulus også sier..

1.kor.15.24 Så kommer slutten, når han overgir sin kongsmakt til Gud, sin Far, etter at han har tilintetgjort alle makter, myndigheter og krefter. 25 For han skal være konge helt til Gud har lagt alle fiender under hans føtter. 26 Den siste fiende som blir tilintetgjort, er døden. 27 For alt la han under hans føtter. Når det står alt, er det klart at Gud er unntatt. Det er jo Gud som legger alt under ham. 28 Men når alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underordne seg Gud som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i alle.


Kan det være at det var han som viste seg for Moses ved tornebusken?
2.mos.38 Jeg har steget ned for å fri dem fra egypterne og føre dem opp fra dette landet til et godt og vidstrakt land, et land som flyter med melk og honning.
og.. v14 Da sa Gud til Moses: «Jeg er den jeg er. Slik skal du svare israelittene: ‘Jeg Er‘ har sendt meg til dere.»

Her ser man også at han som steg ned (fra himmelen ) han bruker navnet JEG ER for å beskrive hvem han er, nå man i tillegg vet at ingen har sett faderen annet enn sønnen så kan man om man tenker seg om forstå at den som viser seg for Moses ikke er faderen, men sønnen...

Som også er gud (ikke Gud) men han har fått fullmakter ftil å opptre på sin fars vegne . Han kommer altså i sin fars navn, med samme makt og myndighet.Det samme beskriver han i disse skriftsteder..

joh.5.41 Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham.

joh.10.25 Jesus svarte: «Jeg har sagt dere det, men dere tror meg ikke. De gjerninger jeg gjør i min Fars navn, de vitner om meg.

Jesus er også omtalt som ordet som kom ned og ble 100% menneske..
Samtidig vet vi også at Jesus omtalte seg selv som det levende brød..

joh.6.47 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror, har evig liv. 48 Jeg er livets brød. 49 Fedrene deres spiste manna i ørkenen, men de døde. 50 Det brødet som kommer ned fra himmelen, er slik at den som spiser av det, ikke dør. 51 Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Den som spiser av dette brødet, skal leve til evig tid. Og det brødet jeg vil gi, er min kropp, som jeg gir til liv for verden.»52 Nå ble det en strid mellom jødene, og de sa: «Hvordan kan han gi oss sin kropp å spise?» 53 Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. 54 Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. 55 For min kropp er sann mat, og mitt blod er sann drikk. 56 Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. 57 Slik den levende Far har sendt meg, og jeg lever ved ham, slik skal også den som spiser meg, leve ved meg. 58 Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen, ikke det som fedrene spiste, de som døde. Den som spiser dette brødet, skal leve i all evighet.»

matt.4.3
Da kom fristeren til ham og sa: «Er du Guds Sønn, så si at disse steinene skal bli til brød!» 4 Jesus svarte: «Det står skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som kommer fra Guds munn.»

Så hva konklusjon kan vi dra av dette?

Jesus er brødet som kommer fra ned fra himmelen, akkurat som Gud fader lot det regne manna fra himmelen når hvor finner man dette brødet idag...
Det finner man i skriften dvs. i loven og profetene som Jesus hadde til rådighet da han gikk på jorden.

Jesus peker også på skriften..

hebr.10.7 Da sa jeg: Se, her kommer jeg for å gjøre din vilje, Gud. I bokrullen er det skrevet om meg.

Når da Jesus omtaler loven og profetene er han meget kraftfull i sin tale...for loven og profetene er slik Jesus sier, skrevet om ham og for ham.
Han er ikke bare den røde tråd, men Guds manifisterte vilje...

Derfor står det...kol.2.6 Dere har tatt imot Kristus Jesus som Herre; så må dere også leve i ham. 7 Vær rotfestet i ham og bygd på ham! Stå faste i troen etter det dere har lært, rike på takk til Gud! 8 Pass på at ingen får fanget dere med visdomslære og tomt bedrag som hviler på menneskers tradisjoner og stammer fra grunnkreftene i verden, ikke fra Kristus.9 I ham er hele guddomsfylden legemlig til stede, 10 og i Kristus, som er hode for alle makter og myndigheter, har også dere fått del i denne fylde.

Er det noen som ser storheten i dette, dvs alt som finnes i faderen finnes også i sønnen, hele Guddomsfylden...og den guddomsfylde har vi også gjennom kristus fått del av.
Altså ordet/det levende brød som er skriften dvs. loven og profetene beskriver hans guddomsfyllde...

Da kan man også forstå hvorfor Paulus sier dette til Timoteus.

2.tim.3.15 Helt fra du var et lite barn, har du kjent de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. 16 Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, 17 så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning.

Når Paulus omtaler skriftene kan du være viss på at det ikke er NT han prater om, de eneste skriftene Paulus og de andre apostlene hadde var loven og profetene..
Og utfra disse skriftene fikk vi senere apostlenes tolkninger av skriften i form av brev til de forskjellige menigheter, når apostlene forklarer åndelige fenomener bruker de bilder fra loven og profetene..

Vi skal være takknemlige som har sjanse å lese GT uten noen form for begrensinger, det er dette som egentlig er Herrens ord, og som er hele grunnlaget for NT..

Det betyr at man ikke med NT i hånd kan avskaffe loven/GT da avskaffer man samtidig kristus...som ER ordet.
Å sette NT i rett perspektiv er å annekjenne GT som Guds ord, for ingenting av det som står i NT strider mot det som står i GT.

Hvem er de som våger å avskaffe loven, når Jesus sier at han kom for å oppfylle den?
Er ikke faren overhengende at man også avskaffer han som kom med loven?









2 kommentarer:

  1. skriv noe mer spennende'a :) .

    SvarSlett
  2. Paulus mente at Kristus ledet morderen Moses.
    Geir har vist meg dette, og er takknemelig for det.

    1Kor.10:4.


    ninaaaa, dette er spennende.

    tor

    SvarSlett