onsdag 5. august 2009

Vranglære del 2

I forrige del tok jeg foran meg nikolaitene de eneste vranglærere som er nevnt ved navn i NT..

Kristen gnosisme var enda forholdsvis ny i de første tiår etter Jesu død, men som alltid hvor navnet Jesus løftes høyt vil vranglære florere..

Gnostisk tanke tar utganspunkt i det som omtales som kunnskap, men basert på feil kilder..

Den første som ble omtalt som kjetter i urkirken var Marcion (85-160), Policarp en av av Johannes sine disppler og leder av menigheten i Smyrna omtalte Marcion som "satans førstefødte..
Vranglære fikk sinnene i kok også på den tiden..

Så hva lære for Marcion frem med?
Læren er klart gnostisk..

Eksemplarer av hebraiske skrifter og dokumenter sirkulerte i den tidlige kirke (Det nye testamente kanon var enda ikke fastsatt) og ledet Marcion til å konkludere med at mye av den lære Jesus hadde fremført stred med handlingene til Javhe Guden som er beskrevet i GT
Dette førte til at Marcion utvikle ett dualistisk tros-system rundt år 144.


Marcion aksepterte Jesus Kristus som frelser sendt av Gud (den himmelske Far), og Paulus som sin hovedapostel. I motsetning til den nye ortodokse kristne kirke , erklærte Marcion at kristendommen var helt forskjellig og i opposisjon til jødedommen dette var en særs radikal uttalelse med tanke på at kristendommen ennå på den tiden ikke var løsrevet og uavhengig av jødedommen.

Ikke bare måtte Marcion avvise hele GT (for å få sitt budskap sammen) han argumenterte også for eksistensen av to Guder:

1. Jahve som skapte materien og universet..
2. Den Himmelske Far i Det nye testamente, som Jesus Kristus var en levende (i kjøtt) inkarnasjon av.


Jahve ble sett på som en mindre demiurg (perfekt håndverker) som hadde skapt jorden, og "hans" lov moseloven representert bare naturlig rettferd: dvs. øye for øye, tann for tann .
Jesus var den levende inkarnasjon av en annen Gud, en Gud med medlidenhet og kjærlighet (kristi lov), også kalt den himmelske Far.


Disse to gudene hadde to forskjellige personligheter..

1. Jahve (GT) er smålig, grusom og sjalu, en ettfolks Gud som bare er interessert i jødenes velferd.
2. Den himmelske Far er en universell Gud som elsker hele menneskeheten, og ser på sine barn med nåde og velvilje.

Dette dualistiske gudsbildet tillot at Marcion kunne fremheve disse tilsynelatende motsetninger mellom det GT sa og fortellingene om Jesu liv og virke .

Etter at Jahve skape verden og menneskeheten, vokste hatet til menneskene grunnet synden. Det gamle testamentes Gud kunne derfor rettferdiggjøre å straffe menneskeheten ved å forårsake lidelse , og til slutt å død, juridisk sett var dette rett.

Den himmelske far (NT) viste seg å være langt mer hjertevarm og medfølende da han åpenbarte seg gjennom sin sønn, Jesus Kristus. Den himmelske far viste sin kjærlighet til menneskeheten ved å helbrede sykdom og utføre mirakler.
Til slutt tilbød han sin Sønn (sitt eget inkarnerte legeme) til å korsfestes . Ved å ofre Jesus, som den himmelske far hadde gjort mennesklig (som en inkarnasjon av seg selv) , ble gjelden betalt for synden menneskeheten skyldte GT's Gud. Dette offer visket ut menneskeheten skyld overfor Jahve og gjorde at menneskeheten kunne arve evig liv.


Marcion's kanon besto av elleve bøker: Evangeliet (av Marcion), og ti av Paulus brev.
Alle andre brev og evangelier i Det nye testamente ble avvist. Paulus brev hadde en fremtredende posisjon i Marcion's kanon.
Paulus ble kreditert som den som riktigst overførte det universale Jesus budskapet.
Andre forfattere av brev ble avvist fordi de virket å peke på at Jesus bare kommet for å lage en "ny sekt" innenfor jødedommen.


Marcion's evangelium er basert på det tradisjonelle lukas-evangeliet , men de to bøkene er forskjellig på mange måter, Marcion's evangelie har ett innhold som underbygger Marcion's teologi. Evangeliumet er også kortere enn lukas-evangeliet .


Marcion prøvde å få innpass med sitt budskap og hadde samtidig donert 200000 sekstanter, til kirken i Roma, men han møtte sterk motstand for sitt budskap og han ble kastet ut av kirken og pengebeløpet returnert..

Han startet da ett eget kirkesamfunn som ble en alvorlig konkurent til den katolske (universale) kirke, han satte seg selv som biskop, og selv 100 år etter hans død levde hans kirke vel...for budskapet ble meget populært.


Siden Marcion var den første offisielle kjetter så ble urkirken nødt til å finne kriterier for hva som var rett lære kontra vrang lære...og da ble den utpregede dualisme hovedpunktet, dette har også lagt grunn for senere avsløringer av vranglære..

Dualisme er kort fortalt at motstridene krefter balanserer hverandre..feks vil kaldt og varmt bli lunkent..

Marcon lære er synlig også idag, men ikke så direkte, bla. kan man ane konturene i Åge Åleskjærs nådebudskap hvor han utelukker deler av bibelen til å gjelde kun jødene ..dvs. skillet går ved pinsedag enkelt sagt betyr det at vise deler av skriften ikke gjelder menigheten men er jødenes som f.eks loven, og at veien til himmelen er smal for jødene, men for menigheten er den bred..for den smale vei er lovens vei, men den brede er nådens vei..

Denne utleukkelsen av av visse deler av skriften var den måten å Marcion kunne rettferdigjøre sitt syn på at Jesus barmhjertige far ikke var den samme som GT's hardhendte Gud..

Den Den nikenske trosbekjennelse..ble den ortodokse kirkes viktigste våpen mot marcion's lære

Vi tror på èn Gud, den allmektige Far,som har skapt himmel og jord, alt synlig og usynlig.

Denne trosbekjennelse slo effektivt under grunnen for to guders læren og utelukket marcon fra den ortodokse kirke, da den

1. Pekte på en' Gud fader
2. Pekte på denne far til å være skaper for både det synlige (det jordiske) og det usynlige (det åndelige)

Denne trosbekjennelen ble i tillegg utelukkende utformet for å holde marconistene borte fra de ortodokse (rettroende) kirker..da marconistene ikke kunne/ville bekjenne demurgien (den perfekte håndverker) som den himmelske far..

Jeg tror det er viktig å fortstå at den bibelske kanon vi i dag har er utelukkende kommet til pga. at menneker som elsket ordet dvs. Jesu eget og de apostoliske øyenvitner som de eneste troverdige...
De tok opp kampen mot vranglæren som på den tiden var voldsom..og vranglæren var meget sofistikert og alltid gav de seg ut for at de hadde noe hemmeligheter (som apostlene ikke hadde fortalt om) som tok mennekene lenger enn det opprinnelige..

Neste innlegg kommer jeg til å vie Valentinus som er skaperen av det mest sofistikerte gnostiske evangeliet og som Irænus og Tertellus så som hovedkjetteren, for i motsetting til marcion lot valetinerene seg ikke rokke av noen velformulerte trosbekjennelser ang. faderen, og deres teologi var i sannhet noe å bryne seg mot..noe jeg kommer tilbake med i ett senere innlegg..

kilder..wikipedia, bibelleksikon, Elaine Pagels gnostiske evangelier pluss div. andre småkilder







8 kommentarer:

  1. Hei Geir!

    Helt riktg, Nikolaitene, samlet seg om en mann, i stede for omkring Jesu lære, som er stammen, alle vi andre er grener og løv, innpodet på denne stamme.

    Tit. 3; 10, er desverre oversatt feil, fra de greske skrifter i alle bibler.

    Det måtte de gjøre for å få sekterhavet til å vokse.

    SvarSlett
  2. Om Titur 3

    10 En vranglærer er i mange tilfeller en som nok bekjenner seg til Kristus, men som samtidig forkynner en annen grunnleggende lære og holder fast på denne. Paulus trekker opp retningslinjer for hvordan man skal forholde seg overfor slike. I neste vers angir han grunnen til at man skal gå strengt til verks mot dem.
    Folk som gav seg av med vranglære, måtte ikke tåles i mengihetene. De skulle formanes to ganger. Hvis det første forsøket ikke førte til noe, skulle man prøve igjen. Kraften i Guds Ord er så stor at det kan lykkes. Men om vranglæreren ikke vil omvende seg, skal han utelukkes fra samfunnet.

    11 Her angis grunnen til den strenge framgangsmåten i forrige vers. Den det gjelder, er forvendt — han har vendt seg bort fra det grunnleggende. Han forkvakler sannheten og dømmer dermed seg selv. Han er helt igjennom fordervet. Han er «vrengt».
    Vranglæreren kan heller ikke skylde på uvitenhet. Han blir formant av andre, og dessuten dømmes han av sin egen samvittighet. Likevel fortsetter han som før.

    Du Tor er blitt snakket til mange ganger uten at du lar deg formane. Du er «vrengt». Du er som beskrevet i Judas brev: en vill havsbølge som skummer opp sin egen skam

    Mvh.: Birgir

    SvarSlett
  3. Hei birgir!

    Mitt råd til dem er at du skaffer deg kunskap om de Greske skrifters sannhet,om denne saken.

    Der ordet vranglære ikke finnes i
    Tit.3;10.

    Noe som alle oversettere vet, men det ble oversatt feil med vilje, ellers kunne ikke sekterhavet vokse.

    tor

    SvarSlett
  4. Som de ser Geir, religion er noe som et fåtal av norges befolkning bryr seg med, men for mei syns jeg livet blir tomt uten.

    tor

    SvarSlett
  5. Ettersom birgir ikke vil svare privat må jeg lære han litt ut av skrifen.
    Et menneske som sier at Tit. 3; 10, snakker om vranglære er selv en vranglærer.

    Tit. 3; 10, sier:
    Hairetìkòn ànthòpon metà mian kaí devtéran nuthesían paritú
    Et partidannende menneske med en og en andre påminnelse vis bort,

    Altså om et menneske danner seg et parti, blir det helt feil, fordi de mennesker som samler
    seg rudt et menneske, i stedet for Jesu lære, går vill og begynner å se ned på de som ikke
    følger denne mannens lære, slik at dette danner strid mellom brødre i herren.
    Altså et menneske, som må tales til rette. En (Sectarian man).

    tor

    SvarSlett
  6. Hei Birgir!

    Er det virkelig sant at de går rundt og sprer vranglære?
    Mange har gjort mei oppmerksom på det.

    SvarSlett