søndag 5. oktober 2008

Gnosisk vranglære del 1

For å forstå det klare kristusfokuset som er i NT, må man fatte hva som ligger bak alle advarsler om gnostisk lære, hele NT er full av advarsler mot denne lære, nå skal jeg ta for meg noen av advarselene i Paulus brev...

1.tim.6.20 Kjære Timoteus, ta vare på det som er betrodd deg! Vend deg bort fra det ugudelige og tomme snakket og innvendingene fra den kunnskapen som bare i navnet er kunnskap. Noen har bekjent seg til den og dermed forvillet seg bort fra troen.

utdrag ovenstående bibelvers.....pseevonymu gnoseos = falskt-kalte kunnskapens (hentet fra gresk grunntekst)
gnosis = kunnskap (gresk)


Hviken kunnskap er det Paulus advarer mot her hvilken kunnskap er bare kunnskap i ordet?

Gnosismen kommer fra grekerne, derfor står det at Jødene søker tegn Grekerne søker kunnskap...dvs gnosis er ikke alltid feil , men det blir feil om man skal forklare de åndelige sannheter med menneskelig visdom....ergo er åndelig gnosisisne en jordisk måte å søke åndeligheten.....


1.kor.1.17 For Kristus har ikke sendt meg ut for å døpe, men for å forkynne evangeliet, og det ikke med talekunst og visdom, så Kristi kors ikke skal miste sin kraft.


... igjen peker han på at det ikke er kunnskap (gnosis) som frelser, derfor er ikke talekunst det viktige...det er utelukkende for at korset ikke skal miste sin kraft..


...videre sier han...

v.18 For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft. Det står jo skrevet: Jeg vil ødelegge de vises visdom, og de klokes klokskap vil jeg gjøre til intet. Hvor er da de vise, hvor er de skriftlærde, hvor er denne verdens kloke hoder? Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap?


Til hvem har da Gud åpenbart sin kunnskap?

v.27 Men det som i verdens øyne er dårskap, det utvalgte Gud for å gjøre de vise til skamme, og det som i verdens øyne er svakt, det utvalgte Gud for å gjøre det sterke til skamme. 28 Ja, det som i verdens øyne står lavt, det som blir foraktet, det som ikke er noe, det utvalgte Gud for å gjøre til intet det som er noe, 29 for at ingen mennesker skal ha noe å være stolt av overfor Gud.


Gnostisismen var urkirkens hovedfiende og fikk Paulus til å ta frem storklubba flere ganger...


gal.1.6 Det undrer meg at dere så raskt vender dere bort fra ham som har kalt dere ved Kristi nåde, og til et annet evangelium, 7 men det finnes ikke noe annet, det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium. 8 Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi forkynte dere, forbannet være han! 9 Vi har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, forbannet være han!


Så dette nye evangeliet var så på villspor at Paulus forbannet dem som spredde dette, kan dette bety annet enn at det var ett budskap som absolutt ikke hørte hjemme hos oppriktige kristne...


Jesus sier matt.18.6 Men den som lokker til fall en av disse små som tror på meg, han var bedre tjent med å få en kvernstein hengt om halsen og bli senket i havets dyp. 7 Ve denne verden som lokker til fall! Slike forførelser må komme, men ve det mennesket som de kommer fra!


Så det å forføre en av herrens minste er meget alvorlig.....


Den gnostiske lære kan man finne noen beskrivelser av i skriften....

kol.2.18 La ikke dem som vil drive med selvfornektelse og engledyrkelse, røve seierskransen fra dere. De går helt opp i sine syner, og uten grunn skryter de av tanker som kommer fra deres eget kjøtt og blod


Ett kjenne tegn er syner...og tanker som kommer fra deres mennesklige natur...ett annet er engledyrkelse og selvfornektelse....


v.20 Når dere med Kristus døde bort fra grunnkreftene i verden, hvordan kan dere da leve som i verden og rette dere etter slike bud som 21 «ta ikke», «smak ikke», «rør ikke»? 22 De gjelder jo ting som er ment til å brukes og forgå. Alt dette er bare menneskers bud og lærdommer. 23 Slikt har riktig nok ord på seg for å være visdom, både den selvgjorte fromheten, selvfornektelsen og mishandlingen av kroppen. Men det har ingen verdi, det tjener bare til å gjøre vårt kjøtt og blod tilfreds.


Legg merke til det som her sies, for det er selve kjenen i den gnostiske lære...den gnostiske lære deler mennesket i 3 deler dvs ånd sjel og legme..

I den gnostiske lære er sjel og kropp mindreverdig, dette er en del av materien, det eneste som er noe verd er den åndelige del av menneksket...


Den åndelige verden er den virkelige verden kjødet er underordnet det åndelige, derfor ble materien foraktet....derfor ta ikke, smak ikke, rør ikke..i gnostisk tanke har dette ord på seg å være kunnskap..siden kropp og sjel er mindreverdig skal dettee ignoreres, og forkastes, deretter skal sinn og tanke vennes mot det åndelige...

Dette gir utslag i en selvgjort fromhet, iblandet selvfornektelse, og mishandling av kroppen...som en frukt av denne misforståtte åndeligheten...


2.kor.11. 4. For dere tåler det svært så godt når noen kommer og forkynner en annen Jesus enn den vi har forkynt, eller når dere får en annen ånd enn den dere har fått, eller et annet evangelium enn det dere har tatt imot. Jeg mener at jeg ikke står noe tilbake for disse overapostlene. 6 Selv om jeg er lekmann i veltalenhet, er jeg det ikke i kunnskap(gnosei), og den har jeg alltid og i alle spørsmål lagt fram for dere.


Igjen ordet kunnskap (gnosis) , Paulus var glassklar i at dette var ett annet evangelium, og denne læres apostler fremstod veldig selvsikre...


v.12 For det er noen som gjerne vil ha en mulighet til å skryte av at de er slik som jeg, men den muligheten skal jeg ta fra dem. 13 Disse er falske apostler, troløse arbeidere som opptrer som om de var Kristi apostler. 14 Det er ikke noe å undres over, for selv Satan skaper seg om til en lysets engel. 15 Da er det ikke merkelig at hans tjenere skaper seg om til tjenere for rettferdigheten. Men til slutt skal de få lønn etter sine gjerninger.


Paulus kjente seg tvunget til å skryte av sine syner og åpenbaringer...enda som han sa det ikke medførte noe godt....

Mao. er syner og åpenbaringer man får fra Gud noe man skal holde for seg selv...hvorfor?

nr.1 Paulus sier han fikk høre usigelige ting som ett menneseke ikke har lov å uttale
nr.2 For den som fremhever sine syner og åpenbarelser skryter av seg selv og havner i hovmod...
De som gjorde dette tok bort fokuset på det som er viktig, nemlig at at ekte gudsfrykt går gjennom egen svakhet...med svakhet menes svekkelse av eget kjød slik at kristus vinner skikkelse

2.kor.12.6 Men jeg lar det være, for jeg vil ikke at noen skal gjøre seg større tanker om meg enn de han får når han ser og hører meg. 7 For at jeg ikke skal bli hovmodig på grunn av de høye åpenbaringene, har jeg fått en torn i legemet, en Satans engel som skal slå meg – for at jeg ikke skal bli hovmodig.


1.kor.8.1 Men kunnskap gjør hovmodig, det er kjærligheten som bygger opp. Om noen tror at han har kunnskap om noe, da vet han ennå ikke det han burde vite. Men den som elsker Gud, er kjent av ham.

gresk grunntekst.. he gnosis (kunnskapen) fysioi (blåser opp) he de agape (kjærligheten bygger opp...

Hva kan vi lære av det?
Egen logisk kunnskap blåser opp gjør hovmodig, kjærligheten bygger opp og ikke hviken som helst kjærlighet, men Guds egen kjærlighet (agape)...

Den kunnskap som Paulus advarte mot var den som prøvde å fortstå Gud med jordisk visdom eller den visdom som fantes på innsiden av mennesket , og det evangelie de spredde var djevelsk ...
Det tar jeg for meg i del 2...

2 kommentarer:

  1. Dette var undervisning det, Geir Rune!
    Så klargjørende, så opplysende!
    Jeg vil, ved høve, få be eg om lov å bruke det Du her har lagt ut og undervist så grundig om, på møter rundt om?
    Gleder meg storligen til del 2!
    Takk for trofasthet og utholdenhet,
    i "motbakkene" vi møter nå -
    like før Jesus kommer!
    Du betyr enormt for meg, Geir Rune,
    og håper og ber om fortsatt veiledning og undervisning fra Din side!
    Tusen hjertelig takk!!

    mvh
    sigbjørn killerud

    SvarSlett
  2. Veldig bra Geir Rune. Veldig interessant og lærerrikt. Kanskje det var noe sånt vi skulle fått mer servert når vi gikk bibelskolen!

    Kaktus
    tczillin@online.no

    SvarSlett