lørdag 30. august 2008

Nåde over Nåde (del3)

Jeg tror at nåden er det enkleste ,men også det vanskeligste i Guds rike…Den bibelske nåde bygger på noe så enkelt at den er ufortjent, om noe er ufortjent er den ikke noe man kan gjøre seg fortjent til…selvfølgeligheter vil gjerne noen hevde er det nå det ? Nåde gis etter Guds mål…ef.4.7 Til hver enkelt av oss er nåden gitt, alt etter som Kristi gave blir tilmålt.

Om nåden gis etter mål, må det være en målestokk som Gud måler den etter, ellers er den ikke ufortjent…Nåde som tilegnes som en rettighet er ingen ufortjent nåde….

2.pet.1.2 Nåde og fred være med dere i stadig rikere mål ved at dere kjenner Gud og Jesus, vår Herre!
Her sier Peter i rene ordelag at nåden øker med kjennskap til kristus…
For å få del av nåden er det nødvendig å forstå at alt absolutt alt går gjennom korsets dårskap også den tilmålte del av nåden…

ef 1.10Han ville fullføre sin frelsesplan i tidens fylde: å sammenfatte alt i Kristus, alt i himmel og på jord i ham.
Da går også nåden gjennom Jesus Kristus…

rom.12.3 Ved den nåde jeg har fått, sier jeg til hver enkelt av dere: Tenk ikke for store tanker om deg selv, men tenk sindig! Hver og en skal holde seg til det mål av tro som Gud har gitt ham. Her knytter Paulus nåden mot sindighet og tro…

fil.2.13 For det er Gud som virker i dere både å ville og å gjøre etter hans gode vilje.
Selv det å ville og også gjøre etter hans vilje kan vi selv ikke ta æren for…Hva kan vi gjøre egentlig…ingenting…alt absolutt alt er ufortjent…
Klarer man å se nåden opp mot dette kan man få ett lite bilde av hva nåden innebærer, den innebærer at vi ikke velger, men at han velger oss……Da kan man fatte litt av hvorfor kristus sier at mange er kalt men få er utvalgt….kristus..tok straffen på seg, den straff som jeg og alle mennesker fortjente , den straffen tok han på seg…ikke fordi vi på noen måte var uskyldig, men fordi Gud i sin store kjærlighet og nåde var villig til å ofre ikke bare sønnen sin ,men den han satte høyest av alt…Kan noen mennesker forstå slikt???
Hadde du vært villig å ofre din ene og kjæreste sønn for at en massemorder skulle gå fri?…jeg tror ikke det.. .

Derfor er nåden dyr, fordi Gud gav det beste han hadde den han satt høyest av alt…da krever han at, den som blir frikjøpt gjennom sin sønns blod av hele hjertet vender om og blir hans sønn lik…Derfor finnes ingen billig nåde..de som hevder det kjenner ikke faderens iver etter renhet og hellighet…

rom.12.1 Ved Guds barmhjertighet formaner jeg dere, brødre, til å bære legemet fram som et levende og hellig offer som er til Guds behag. Det skal være deres åndelige gudstjeneste. 2 Og la dere ikke lenger prege av den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til hans behag, det fullkomne.
Og la seg forvandle handler en altovergripnde forvandlig som tilslutt skal gjøre oss verdig til å møte Gud…

…derfor står det bla dette i…1.tess.4.4.3 For dette er Guds vilje – deres helliggjørelse: Dere skal holde dere borte fra hor; 4 enhver skal vite å vinne seg sin egen hustru i hellighet og ære, 5 ikke i sanselig begjær som hedningene; de kjenner jo ikke Gud. 6 Og ingen må gjøre sin bror urett eller bedra ham i disse ting. Herren straffer alt slikt, det har vi tidligere sagt og lagt dere på sinne. 7 For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig liv. 8 Derfor, den som avviser dette, avviser ikke et menneske, men Gud, han som gir dere sin Hellige Ånd.

…og dette..hebr.12.14. 4 Legg vinn på å leve i fred med alle og strev etter helliggjørelse, for uten helliggjørelse skal ingen se Herren.

Når vi også vet at kristus ved den siste dag ikke spør om hvilke åndelige opplevelser under og tegn du har gjort i hans navn , bør det man høre etter hva han etterspør…matt.25.34 Så skal kongen si til dem på sin høyre side: «Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta det rike i eie som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. 35 For jeg var sulten, og dere gav meg mat; jeg var tørst, og dere gav meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; 36 jeg var uten klær, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.» 37 Da skal de rettferdige svare: «Herre, når så vi deg sulten og gav deg mat, eller tørst og gav deg drikke? 38 Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller uten klær og kledde deg? 39 Og når så vi deg syk eller i fengsel, og kom til deg?» 40 Men kongen skal svare dem: «Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot en av disse mine minste brødre, gjorde dere mot meg.»

1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett