torsdag 14. mai 2009

Endens tid del 3

Trengselen

salm.18.15 I trengselen ropte jeg til Herren, han svarte og førte meg ut i åpent land. Når Herren er med meg, frykter jeg ikke. Hva kan da mennesker gjøre meg?

Trengsel smak på ordet, og link det opp mot overstående skriftsted.
Slik jeg tenker rundt dette ordet så kan dette bety at man er bundet opp i en trengsel (å ha det trangt) man ikke kommer ut av, å følge strømmen er behagelig , men å gå imot stømmen er ubehagelig og arbeidsomt..spesielt om alle går imot deg og ingen støtter deg..

Salmisten linket trengselen oppmot å ha det trangt, og han ropte og herren førte ham ut i åpnet land, videre sier han jeg frykter ikke mennekser, for herren er med meg..

Grunnen til jeg ønsker en litt annen tanke rundt dette ordet er at trengsel ikke er noe nytt, men ett gammelt fenomen som er knyttet opp mot å ikke få uttrykke Guds mening, dvs. uten konsekvenser..

Politisk korrekt sier vi idag om det som er stuerent å mene, ennå har vi en viss frihet å uttrykke Guds sannhet, men i de siste dager skal det komme en spesiell trengsel som skal ligne på trengslene som var før syndefloden og rett før Sodoma og Gomorras utslettelse..

Antikristens ånd har vært virksom over mangfoldige år nå, og man merker at Guds ransakende budskap ikke har den autoritet som det rettmessig skal ha, dette skal øke i gigantiske proporsjoner i endens tid, det som før var umoral skal roses som rett og riktig alt i kjærlighetens navn..

Jeg har i de forrige delene brukt Noah og Lot som eksempler på hvordan endens tid skal være, og vil også bruke dette eksemplet her..

2.pet.2.6
og la byene Sodoma og Gomorra i aske og fordømte dem til undergang, og dermed har satt dem til et forbillede på de ugudelige i fremtiden, og fridde ut den rettferdige Lot, som plagedes ved de ugudeliges skamløse ferd - for den rettferdige som bodde blandt dem, led dag for dag pine i sin rettferdige sjel ved de lovløse gjerninger han så og hørte - så sant vet Herren å utfri de gudfryktige av fristelser, men å holde de urettferdige i varetekt med straff til dommens dag, aller mest dem som går efter kjød i uren lyst og forakter herredømme. De selvgode vågehalser! De skjelver ikke for å spotte de høie makter..

Dette skriftsted viser flere sannheter som er verd å tenke på..

1. Sodoma og gomorra ble dømt til undergang pga. livsførselen til de som bodde der..
2. Dette er ett bilde på den dom som engang skal ramme ugudelige i fremtiden..
3. Dette er et advarende eksempel på hva som venter de ugudelige som følger i den lovløses fotspor.
4. Den rettferdige utfrir han slik at dommen ikke rammer ham...

Trengselen for Lot var så kraftig at han pintes dag og natt over menneksenes ulydighet, alt han sa , gikk for døve ører, ett slikt press kan være ufattelig stressende for ett menneske..
Tenk ett samfunn uten respekt for øvrigheter uten respekt for annet en sin egen syndige frihet..
Ikke tenker de andres beste,men å tilfredstille sine egne behov og lyster, slik fremstod Sodoma og Gomorra, men det største rama var mot deres seksuelle adferd...

Peter bruker sterke ord for å beskrive disse
"aller mest dem som går efter kjød i uren lyst og forakter herredømme. De selvgode vågehalser! De skjelver ikke for å spotte de høie makter..en nyere oversettelse sier dette.. først og fremst dem som følger sitt urene, sanselige begjær og forakter den myndighet som er over dem.

Hvordan stemmer det med dagens situasjon?
Urene lyster , hor, ekteskapsbrudd, homofil adferd , dette er synder som idag er lovfelt som rettigheter...
Det regnes som en rettighet å leve ut sine lyster..ikke ulikt slik menneksene regnet det som en rett å misbruke de engler som kom inn som gjester i Lot's hus i Sodoma..

1.mos.19.4
Men før de hadde lagt seg, kom byens folk, mennene i Sodoma, unge og gamle, hver eneste mann, og omringet huset. De ropte på Lot og sa til ham: «Hvor er de mennene som kom til deg i natt? La dem komme ut til oss, så vi kan få vår vilje med dem!» Lot gikk da ut i døren til dem, stengte den etter seg 7 og sa: «Kjære brødre, gjør ikke en slik ugjerning! 8 Jeg har jo to døtre som ingen mann har vært nær. La meg sende dem ut til dere, så dere kan gjøre med dem som dere lyster. Men disse mennene må dere ikke gjøre noe, siden de har funnet ly under mitt tak!» 9 Men de ropte: «Vekk med deg! Her kommer denne fremmedkaren og vil bo hos oss,» sa de, «og så vil han opptre som dommer! Nå vil vi bære oss verre at med deg enn med dem.» Så trengte de seg voldsomt inn på mannen, på Lot. De stormet mot døren for å bryte den sund. 10 Da strakte mennene hånden ut, tok Lot inn til seg i huset og stengte døren. Så forvirret de synet på mennene utenfor døren, både på små og store; hvor mye de strevde, fant de ikke døren.

Dette skiftsted viser klart at de så sin umoralske adferd som en rettighet, en så sterk rettighet at også de styrende i byen var med på det, for som skrifstedet sa alle menn i byen unge som gamle var med på udåden.
Lot prøvde å si at slik oppførsel mot fremmede ikke sømmet seg og fikk ett svar, hvem er du? Du har ingen rett å dømme oss..(du mørkemann)

Hvordan stemmer dette med dagens mennesker, når umoralsk adferd blir pekt på?
Hvem har satt deg til dommer over oss? Du dømmer oss du har ingen rett til det, du har ikke rett å påpeke vår adferd..vi har frihet til å leve slik vi selv ønsker..
Vi har rett til å leve slik det passer oss Gud har forsonet seg med all synd...kjente ord?

Og forakten for den som peker på umoralen er den så mye mindre enn da Lot prøvde å snakke til innbyggerne i sodoma?
Enda er det litt skam i menneskene men den minker svært fort i våre dager.

mark.13.21
Om noen da sier til dere: 'Se, her er Messias!' eller: 'Se, der er han!' – så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill. Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd.

I dette skriftstedet ser man klart at trengselen er knyttet opp mot villfarelsen og umoralen dette fører med seg, spesielt vanskelig vil dette bli for de som elsker herrens bud, for synden skal florere og alminneliggjøres og mennesker vil ikke høre på det som har med ranskende tale å gjøre og de rettferdige vil om de har samme ånd som Lot pines dag og natt over denne ufattelige umoral..

Samtidig fremstår det åndelige mennekser som er prektige å se til, men som har usedvanlig dårlige hjertefrukter..disse skal forføre mange gjennom store tegn og under...
Den vanskeligste tiden blir når DHÅ blir tatt bort og lovsløsheten ånd tar bolig i menneskene, bare de få som har navnene innskrevet i livets bok skal se bedraget..
I denne tid blir det lite hjelp for den rettferdige..verken fra rettsvesen eller øvrighet, for lovløsheten rår..

åp.13.8 Og alle som bor på jorden, skal tilbe dyret, hver den som fra verdens grunnvoll ble lagt, ikke har fått sitt navn skrevet i livets bok hos Lammet som ble slaktet. 9 Den som har ører, hør! Den som skal i fangenskap, må gå i fangenskap. Den som skal drepes med sverd, må dø for sverd. Her gjelder det at de hellige har utholdenhet og tro.

Men når skal de ugudelige få sine trengsler?
De skal få sine de også, men ikke før de rettferdiges trengseltid er over, og herren har hentet sin brud, for hva sier verset videre...

mark .13 .25
Men i de dager, etter denne trengselstiden, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelrommets krefter skal rokkes. Da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor makt og herlighet. Han skal sende ut englene og samle sine utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra jordens ytterste grense til himmelens ytterste grense.

Her ser man klart at de plager som skal ramme de ugudelige kommer etter at de rettferdige er utfridd, slik Noah ble utfridd før flommen og Lot og hans familie før ilden tok Sodoma..

Så de plager som står i åpenbaringen kan ikke henspeile til de rettferdige, men på de ugudelige etter at trenseltiden er over..det vil jeg forøvrig ikke bruke tid på i denne tråd..

neste del kommer til å omhandle oppykkelsen









1 kommentar: