mandag 1. juni 2009

Guds rettfedighet (Del 1)

rom 14.17 For Guds rike består ikke i mat og drikke, men i rettferdighet, fred og glede i Den hellige ånd. 18 Den som tjener Kristus på denne måten, er til glede for Gud og blir respektert av mennesker.

Guds rike består iflg. apostelen Paulus i rettferdighet, fred og glede I DEN HELLIGE ÅND..
Så den som elsker herren og har hans ånd vil ha disse tre kjennetegn.. Jeg starter med det første kjennetegn rettferdighet..

Hva betyr rettferdighet i praksis? Under moseloven var det den som holdt alle budene som var rettferdig..altså rettferdighet er linket opp mot å gjøre rett...
Rettferd, kan også deles opp som rett ferd. Det betyr at det er er den som vandrer rett som opprinnelig er rettferdig..
Det er ett problem med dette, menneskene har siden Adam gjorde urett hatt uretten boende i sitt legeme gjennom lystene som regjerer i legemet..Slik menneksene er i seg selv går vi ikke på Guds stier, vi vandrer ikke med Gud, vi gjør urett...derfor sendte vår himmelske far av ren kjærlighet sin sønn ned til jorden og holdt dom over synden i våre liv..

Hva betyr dette, betyr det at vi etter Jesu offer har fått en ny natur hvor ingen synd bor?
Noen mener at vi har dette etter at vi har mottatt frelsen, men samtidig viser deres fruker at det ikke er mye rett-ferd over deres vandring..

Hva er da sannheten? Har vi en åndelig natur hvor ingen synd bor eller ikke?
Hva sier skriften...

rom.1.16
For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, jøde først og så greker. 17 For i det åpenbares Guds rettferdighet av tro til tro, slik det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro.

rom.3.20
For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne.

Så hva kan vi utlede av dette..den rettferdige skal leve av tro dvs. ikke beskuelse..
Om noe er av tro er det ikke synlig for det blotte øyet, men i vårt hjerte vokser en visshet for det usynlige....dette er bibelsk tro

Så den som tror UTEN å se og tror i sitt hjerte at Jesus er vakt opp fra de døde ved faderens mektige hånd og at han sitter levende ved ved faderens høgre side, og samtidig oppriktig bekjenner ham som herre i sitt liv, er den som skal regnes som rettferdig innfor vår himmelske fars øyne..
For selv om ikke vi ser vår himmelske far,så ser vår far alle våre tanker alle våre motiver og alle våre mistak..Han som ser i det skjulte ser også hjertet til sine barn, men heldigvis om man er hjertefrelst, så har vi en yppersteprest som har medlidenhet med oss i vår svakhet..

1.joh.2.1 Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en som taler vår sak hos Faderen, Jesus Kristus, Den Rettferdige.

Har vi noe å rose oss over etter frelsen? Ikke det? For vi vandrer desverre ikke alltid i rettferdighet etter at vi har mottatt frelsen, om noen mener dette bedrar man seg selv og har ikke sannheten i seg..

1.joh.1.8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss.

Så den som er rettferdig i Guds øyne har ingen ting å rose seg selv for....alt er nåde, selv det å vandre i hans rett-ferd er nåde er nåde..
Da kan man forstå hvorfor Paulus sa at Guds kraft gikk gjennom egen svakhet, den som villig innrømmer at man er ynkelig er den som får nåde....ikke den som står fremst og takker Gud for sin egen åndelighet og sine egne fortreffelige gjerninger..

Likevel selv om frelsen ikke går gjennom gjerninger ventes det frukter fra de tre som herren planter, det ventes rettferds frukter, og på disse frukter skal treet kjennes...
Det skal ikke plukkes dårlige frukter, men gode frukter fra ett tre som herren planter...

Men finnes det ikke dårlige frukter på ett godt tre, kan man spørre?
Til det vil jeg si, men høster ikke dårlig frukt fra ett tre som herren har renset for dårlig frukt..
Om man vandrer i lyset blir de dårlige frukter plukket umiddelbart og kastet om man bekjenner dem med ett oppriktig hjerte da blir de gjemt under Jesu blod..

joh.15.2
Hver gren på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver gren som bærer frukt, renser han så den skal bære mer.

Så hvilke frukter ventes fra det treet som herren planter ..jo det ventes rettferds frukter..om man ikke har disse frukter er man ikke en av herrens barn..

fil.1.9 Og dette ber jeg om, at deres kjærlighet må bli mer og mer rik på innsikt og dømmekraft, slik at dere kan forstå og avgjøre hva som er viktig, og stå rene og uten feil på Kristi dag, fylt av rettferds frukt som vokser fram ved Jesus Kristus, til lov og ære for Gud.

ett annet skriftsted sier dette...hebr.5.13 For den som får melk, mangler innsikt i budskapet om rettferdighet; han er umoden. 14 Men den faste føde er for de modne, for dem som ved å bruke sine sanser har øvd dem opp til å skille mellom godt og ondt.

les og sammenlign disse skriftsteder, sier de egenlig ikke det samme? Altså innsikt om rettferds frukt eller rett-ferdig(het). Dvs. at dette er eksepsjonelt viktig å få med seg slik at man kan ØVE opp sine sanser til å bedømme hva som er rettferds frukter ..for man kan ikke stå uten disse når man trer fram for faderen, da har man samme lønn i vente som de ulydige..det ser man klart i dette skriftsted...

mat.25.24 Til slutt kom han fram som hadde fått én talent, og sa: «Herre, jeg visste at du er en hard mann, som høster hvor du ikke har sådd, og sanker hvor du ikke har strødd. 25 Derfor ble jeg redd og gikk og gjemte talenten din i jorden. Se, her har du ditt.» 26 Men herren svarte ham: «Du dårlige og late tjener! Du visste at jeg høster hvor jeg ikke har sådd, og sanker hvor jeg ikke har strødd. 27 Da burde du ha overlatt pengene mine til dem som driver med utlån, så jeg kunne få dem igjen med renter når jeg kom tilbake. 28 Ta derfor talenten fra ham og gi den til ham som har de ti!ll For den som har, han skal få, og det i overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har.ll Og kast så denne unyttige tjener ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.»

Derfor kan man ikke forlite seg på at troen skal være uten gjerninger/frukter..
Da blir det slik som Jakob sier...

jak.2.17
Slik er det også med troen: Har den ikke gjerninger, er den rett og slett død. Kanskje vil noen si: «Du har tro, jeg har gjerninger.» Vis meg din tro uten gjerninger, så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro.ll Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde åndene tror det – og skjelver! 20 Du tankeløse menneske, vil du ikke innse at tro uten gjerninger er til ingen nytte?ll Var det ikke på grunn av gjerninger at vår far Abraham ble regnet som rettferdig da han bar fram Isak, sønnen sin, som offer på alteret?ll Slik kan du se at troen virket sammen med gjerningene hans, og gjennom gjerningene ble troen fullendt.ll Dermed ble dette skriftordet oppfylt: Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig, og han ble kalt «Guds venn»

Videre sier Johannes dette..
1.joh.3.7 Mine barn, la ikke noen føre dere vill! Den som lever rett, han er rettferdig, likesom Kristus er rettferdig.

og paulus formaner sin unge venn å jage etter..1.tim.6.11 Men du, Guds mann, hold deg borte fra alt dette og jag etter rettferdighet, gudsfrykt, tro, kjærlighet, utholdenhet og tålsomhet.


Dette er også også vi kalt til å jage etter..
l

Neste del omhandler Guds fred som er en av de kjennetegn som følger dem som elsker herren av ett oppriktig hjerte...




1 kommentar:

  1. Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig, og han ble kalt «Guds venn»

    Hvorfor fikk ikke guds venn være med inn til melk og honning?

    tor

    SvarSlett