søndag 23. januar 2011

BIBELSK TRO

Jeg har blitt minnet om å skrive litt om dette skriftsted som Paulus tar opp i

1. kor 13.13 Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.

Jeg starter med troen..

I mange år trodde jeg på at bibelsk tro var noe som kunne produseres ved aktiv tilstrebing og ved å lese og hjernevaske meg med ordet, det jeg ble fortalt i trosbevegelsen var at troen var som ett sennepsfrø som ble plantet og ved å dyrke å vanne dette frø aktivt så ville troen vokse seg til et sterkt tre.
Det som glemmes å si om om dette er at det sennepsfrø i de lignelser Jesus taler om her omhandler himmelriket og IKKE troen.

Det Jesus derimot sier om troen og sennepsfrøet er dette..

matt.17.19
Da disiplene ble alene med Jesus, spurte de ham: «Hvorfor kunne ikke vi drive den ut?» 20 «Fordi dere har så lite tro,» svarte han. «Sannelig, jeg sier dere: Om dere har tro som et sennepsfrø, kan dere si til dette fjellet: 'Flytt deg herfra og dit!' – og det skal flytte seg, og ingenting skal være umulig for dere.

Om man leser disse ord så kan det virke som om Jesus sier at troen må økes , men svaret han gir her rimer ikke med hvordan alt vokser og blir stort på jorden, han sier endog om du har tro som ett sennepsfrø så kan du gjøre uante under..
Sennepsfrøet er ett av de minste frø i verden, men han sier ikke at dette skal vokse å bli større, men at dette lille sennepsfrø er ett bilde på stor tro. Jeg skal prøve å belyse dette litt bedre.

luk.17.5
Apostlene sa til Herren: «Gi oss større tro!» 6 Herren svarte: «Om dere hadde tro som et sennepsfrø, kunne dere si til dette morbærtreet: 'Rykk deg opp og slå rot i havet!' Og det skulle adlyde dere. 7 Dersom en av dere har en tjener som er ute og pløyer eller gjeter, vil han da si til tjeneren når han kommer hjem fra markene: 'Kom nå og sett deg til bords?' 8 Nei, han vil si: 'Lag til kveldsmaten, bind opp kjortelen og stå til tjeneste for meg mens jeg spiser og drikker. Etterpå kan du selv få deg mat.' 9 Takker han vel tjeneren for at han gjorde det han var pålagt? 10 På samme måte med dere: Når dere har gjort alt som er pålagt dere, skal dere si: 'Vi er unyttige tjenere og har bare gjort det vi skulle.'»

Her gir Jesus oss svaret på hvordan troen utøkes gjennom ett svar til apostlene, igjen er det knøttlille sennepsfrøet sentralt, men i tillegg knyttes det opp ett element til...nemlig lydiget til sin herre og mester.

Så det er tydelig at stor tro ikke kan knyttes opp mot det som vokser og blir stort på denne jord, for om så er skulle sennepsfrøet blir ett stort tre om det plantes i jorden og FÅR vokse seg stort.

Det er også interresant det Paulus sier her..

rom.12.3 Ved den nåde jeg har fått, sier jeg til hver enkelt av dere: Tenk ikke for store tanker om deg selv, men tenk sindig! Hver og en skal holde seg til det mål av tro som Gud har gitt ham.

Her sier Paulus at man skal være sindig å HOLDE seg til det MÅL av tro Gud har gitt ham, altså IKKE utøke denne..
Er ikke dette merkelig? Det er forøvrig også interresant det paulus sier i versene før, for disse gir en pekpinne på hva han mener, mao. å ikke bli stor i deg selv , men tenk sindig hold beina godt plantet på jorden..

kan det være dette han prøver å si noe mer om her?

rom.12.16 Hold sammen i enighet. Gjør dere ikke for høye tanker, men hold dere gjerne til det lave, og vær ikke selvkloke.

Igjen de samme lave tanker om seg selv, og tilsvarende lave tanker om egen fortreffelighet, kan det være at for å bli stor i Guds rike så MÅ du bli liten i deg selv, slik jesus sier her?

matt.18.4 Den som gjør seg selv liten som dette barnet, han er den største i himmelriket. 5 Og den som tar imot et slikt lite barn i mitt navn, tar imot meg.

Enda engang dette prinsipp om å bli liten, endog aktivt GJØRE seg selv liten.
Paulus hadde forstått dette til det fulle og derfor sier han dette..

2.kor.12.8 Tre ganger ba jeg Herren om at den måtte bli tatt fra meg, 9 men han svarte: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet.» Derfor vil jeg helst være stolt av mine svakheter, for at Kristi kraft kan ta bolig i meg. 10 Og derfor er jeg fylt av glede når jeg for Kristi skyld er svak, blir mishandlet, er i nød, forfølgelser og vanskeligheter. For når jeg er svak, da er jeg sterk.

Det Paulus sier her bryter med alt som har med styrke her på jorden, det er den som ikke eier kraft og som er svak i seg selv som er sterk sier han.
Endog sier han at kraften FULLENDES i svakhet.
Derfor er ikke Paulus stolt over sine styrker men sine svakheter, for når han er svak i seg selv så er han sterk i herren.

Da kan man også forstå hvorfor johannes døperen sier dette..

joh.3.30 Han skal vokse, jeg skal avta.

Da er kanskje min konklusjon synlig?
Sterk tro er ensbetydende, med å bli liten i seg selv, jo mindre en er i seg selv, jo mer kraft, og jo MINDRE som er synlig av oss jo mer blir Jesus synlig..
Hva var Jesu sterkeste egenskap på jorden i tillegg til sterk tro, var det ikke en altoppslukende lydighet til faderens vilje?
Endog var han så lydig at han mistet seg selv, hans eneste ønske var å være sin far lydig i alt, endog korsets store fornedrelse.
Legg merke til det hebrerbrevet sier om Jesus som menneskesønnen..

hebr.5.8 Da Jesus levde som menneske, ba han i nød, med høye rop og tårer, til ham som kunne frelse ham fra døden, og han ble bønnhørt fordi han var gudfryktig. 8 Enda han var Sønn, lærte han lydighet ved å lide.

Lydighet og tro er forbundet slik, jo mer lydig en blir mot Guds vilje jo mindre blir en i seg selv, og jo mindre en blir i seg selv jo mer vil troen øke og ikke minst kraften..

Ergo, øker en sin tro gjennom økt lydighet dvs. ved å miste seg selv/bli liten i seg selv..




4 kommentarer:

  1. Hei Geir Rune,

    Takker for kommentaren du la inn på min nettside :) Det er utrolig artig å få tilbakemeldinger på ting Gud har gjort i ens liv.

    Det du skriver også her kjenner jeg meg masse igjen i. Det var ikke så mye mer av meg igjen etter opplevelsen, men desto mer av Jesus og hans rike.

    Som du skriver:
    "I mange år trodde jeg på at bibelsk tro var noe som kunne produseres ved aktiv tilstrebing og ved å lese og hjernevaske meg med ordet, det jeg ble fortalt i trosbevegelsen var at troen var som ett sennepsfrø som ble plantet og ved å dyrke å vanne dette frø aktivt så ville troen vokse seg til et sterkt tre.
    Det som glemmes å si om om dette er at det sennepsfrø i de lignelser Jesus taler om her omhandler himmelriket og IKKE troen."

    Som jeg forstår har du også måttet snu på troens syn... altså fra en gruppe til å bli mer selvstendig?
    Jeg har selv over ti år i Pinsebevegelsen, men etter den episoden du leste om spurte jeg Herren tre spørsmål: Hvor har jeg vært i disse ti årene? Har jeg vært frelst? og Hvilken forkynnelse har jeg sittet under? Han svarte meg ikke da men svarene har han arbeidet frem i meg i tiden etter. Jeg har måttet snu på mange tanker og ting jeg har hold fast på som fundament i min tro, og det har vært både vondt og vanskelig. En har følt seg ensom. Men som tiden har gått viser Han meg at jeg ikke er alene og sterkere blir jeg i Ham.

    Derfor er det så godt å lese også dine artikkler her på bloggen din. Dette er jo det som mange menigheter MÅ få tak i, slik at menesker kan bli ledet på rett vei.

    Jeg har lest litt om de første kristne (kirkefedrene), men det er for meg litt rotete å vite hvem av de gutta som er gnotikere eller ikke. (Har en samling på min databibel som er en blanding av de).

    Bibelen er den beste kilde til sannheten, men disse kildene (kirkefedrene) har så langt hjulpet meg å kunne se/kommentere forskjellen når en møter denne falske læren. Hvis jeg kunne få litt hjelp av deg hvilken av de som en burde lese og også andre bøker eller kilder, ville dette være fint.

    Ellers vil jeg oppmuntre deg til å stå på videre Geir Rune og Guds velsignelse til deg og din familie.

    Frankie

    SvarSlett
  2. Hei Frank takk for tilbakemelding, jo jeg kan absolutt si at herren har snudd opp ned på min teologi, og slik tror jeg det blir for den som oppriktig har ett ønske om å følge i Jesu fotspor.

    Jeg tror heller ikke det er tilfeldig at Jesus var spørrende om han ville finne troen når han kommer tilbake (luk.18.8)

    ang. "de åndelige" så ligger det i selve ordet hva disse ER.

    gnostikere er ett samlebegrep over de som tror at de ER ånd FØR basunen lyder..

    Felles for alle disse er at de ikke ser på synd som ett problem
    Ergo så er de syndfrie grunnet sin nye åndelige natur..

    Dette er litt vanskelig å forklare fordi vi i vårt samfunn har en greskfilosofisk tilnærming til ånd..for i denne tanke så er det fullt mulig å innha to naturer mens man går på jorden som menneske..

    Men om man legger Paulus ord til grunn så er ånd knyttet opp mot ett fysisk åndelig legme dette er den nye natur vi har i vente.
    Altså kan man iflg. paulus ikke ha flere enn en natur om gangen..
    Derfor bærer vi Adams bilde, mens vi går i en dødelig kropp og ånden vi har FÅTT bor i vår kropp som en hjelper/pant på vår fremtidige arv.
    Deretter når basunen lyder da først bytter vi natur og blir ånd i ordets rett forstand.
    Da får vi ett åndelig legme og dette fysiske syndfrie legme skal vi ha i evigheten sammen med Jesus.

    Det betyr rent konkret at de som ER ånd i denne verden alt hevder å ha fått sin arv utdelt, og derav egentlig har sin himmel her på jord.
    Akkurat dette var det gnostikerene i urkirken hevdet, mye av den samme lære finner man igjen i trosbevegelsens lære idag.

    I motsettning har du de som hevder som paulus at seiersprisen deles ut lenger fremme, dvs. når basunen lyder, disse tåler motstand for de har som Jesus er eksempelet på det beste i vente.

    Om du ønsker å lære litt om dette emne så må du be herren om nåde til å forstå de avanserte tanker for dette er avansert teologi..
    Når det er sagt er det utrolig hvor enkelt det er å kjenne igjen om herren viser deg..

    For det ligger en enkel tråd gjennom alle de avanserte tanker, det er nemlig slangens løfte til adam før han spiste av eplet "DU kan bli som Gud", du kan selv bli gud.

    Om jeg skal anbefale en lettlest bok om emnet, så er elaine pagels bok gnostiske evangelier meget nyttig for å lære tankemønster.
    Både fra den tidlige ortodokse kirke og de tidligste gnostikere..

    legger ved en link..

    http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2675277

    Guds velsignelse til deg og din familie broder, det var kjekt å lese din historie på din blogg.
    Det er fantastisk å lese slike vitnesbyrd, det merker man er hjertebudskap.

    SvarSlett
  3. MAMMA HJELP UNGA MIN

    SvarSlett