lørdag 12. mars 2011

Endetiden og det evige liv

Jeg forundres ofte over alle de teorier over dette emnet, sist nå på kristenblogg ble jeg konfrontert med en som påstod at Jesus brud var en by..

Denne person var så standhaftig at han sa at jeg måtte omvende meg fra min vranglære.
Vel.....hvordan kan mennekser bli så innesnødde at de ikke ser annet enn det de selv tror er er rett.
Uansett er det skriften og ånden som skal lede oss til den hele sannhet ikke såkalte sannheter som faller med en gang skriften belyser at det er tanker fra eget hode som har erstattet den enkle sannhet..

Jeg skal prøve å gi ett bibelsk syn på dette emnet..

Det første emnet som må belyses i dette sammenheng er om Jesus kommer tilbake mer enn to ganger..urkirken var klar det var KUN to tilbakekomster.
Den første når Jesus kom som tjener til jorden for 2000 år siden, og den andre når han kommer som konge til jorden for å hente sin brud/menigheten og for å slå antikrists hær.

Den lære som prediker flere gjenkomster enn disse to, kalles pre-millerterismen og har sin bakgrunn i millerismen, en predidikant med navn William Miller på 1830-40 tallet som prediket Jesus gjennkomst i 1843-44 utfra beregninger gjort i de profetier som beskrives i daniels bok.
Han fikk store masser med seg i denne messiasforventing, og når Jesus ikke kom på dette tidspunkt, så var Miller moden nok til å innrømme at han tok feil.
Hans dissipler var ikke like endringsvillige, de prøvde å finne andre veier for å bortforklare at Miller tok feil.

Miller var ikke den som utviklet predestinasjons læren, men han var den som ispirerte til den teologi som i dag ofte går under millerisme..
De fremste representanter for denne form for bortforklaring av skriften i disse emner er adventister, jehova vitner og trosbevegelsen..som alle holder seg til en form for millerisme

predesinasjonslæren er læren om at menigheten skal være i himmelen når antikrist er på jorden, menigheten går derav fri trengslene under antikrists styre..jødene vil da være dem antikrist forfølger i sin vrede, det skal ifølge denne lære være harde tider for disse.

den teksten som brukes for å legitimere en pre-opprykkelse er dette..

luk.17.34 Jeg sier dere: Den natten skal det ligge to i samme seng. Den ene blir tatt med, den andre blir igjen. 35 To kvinner skal male på samme kvern. Den ene blir tatt med, den andre blir igjen. 36 [To menn skal være ute på markene. Den ene blir tatt med, den andre blir igjen.]»

Dette blir da tolket slik at de som er igjen på jorden skal leve 7 år under antikrist og skal være under antikrists makt, mens de som er opprykket skal slippe den lidelse/trengsel det skal være å leve under hans regime, dette appellerer selvsagt til menneskets bekvemlighetsønske, men er desverre ikke bibelens eget ord.
For at ett slik syn skal kunne forsvarers må det en radbrekkende teologi på plass og bortforklaring av enkle skriftesteder som sier rett ut i enkle termer hva som skal skje..

ett eksemplel på slike skriftsteder er dette..

matt.24.29 Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. 30 Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, da skal alle folk på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet. 31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre.


I forutgående vers (matt.24. 25-28) går Jesus inn på antikrist komme , og advarer mot å følge ham.
Som skriftstedet ovenfor sier når trengseltiden er over så skal menneskesønnens tegn vise seg på himmelen og Jesus komme tilbake på skyene..


Med seg til jorden har han tusener på tusener med engler som både skal bekjempe antikrists hær og som skal hente hans brud/de utvalgte fra de fire verdenshjørner..

i Judas brev beskrives jesu komme og hans bekjemplese av de gudløse på herrens dag

jud.1.14 Det var også om dem Enok, Adams etterkommer i sjuende ledd, profeterte da han sa: «Se, Herren kommer med sine hellige engler i tusentall 15 for å holde dom over alle og kreve hvert menneske til regnskap for alle ugudelige gjerninger de har gjort, og for alle trassige ord de har rettet mot ham, disse gudløse synderne.»

det samme beskrives i åp.19.11-21

Opprykkelsen av de hellige er beskrevet bla. i dette skriftsted..

matt.24.40 Slik skal Menneskesønnens komme være. 40 Da skal to menn være ute på markene; én blir tatt med, én blir igjen. 41 To kvinner skal male sammen på kvernen; én blir tatt med, én blir igjen.

Paulus beskrive denne opprykkelse enda grundigere her..

1.tess.4.15 Dette sier vi dere med et ord fra Herren: Vi som fremdeles lever og blir igjen her helt til Herren kommer, skal slett ikke komme før dem som er sovnet inn. 16 For når befalingen lyder, når erkeengelen roper og Guds basun høres, da skal Herren selv stige ned fra himmelen, og de døde i Kristus skal stå opp først. 17 Deretter skal vi som er igjen og ennå lever, bli rykket bort sammen med dem i skyene for å møte Herren i luften. Og så skal vi være sammen med Herren for
alltid.


videre beskrives de helliges ankomst her ..

åp.7.9 Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegrener i hendene.

og

åp.7.13 En av de eldste tok da ordet og spurte meg: «Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?» 14 «Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: «Dette er de som kommer ut av den store trengsel, de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod.

etter denne hjemkomst skal det feires , det som kalles lammest bryllup, dette er oppe i himmelriket..og den som holder bryllupsfesten er Gud fader..

matt.22.8 Så sa han til tjenerne: Alt er ferdig til bryllupet, men de innbudte var ikke verdige. 9 Gå derfor ut på veikryssene og innby til bryllupet alle dere finner. 10 Og tjenerne gikk ut på veiene og samlet alle de kunne finne, både onde og gode, og bryllupssalen ble full av gjester.

Dette viser med rene ord at det er ikke dem som fortjener å bli innbydd som er innbydd, men de som innbys får alle innbydelsen ufortjent, alle som sier ja takk får komme.
Så enkel har Gud fader gjort frelsen, men det nytter ikke å komme inn uten bryllupsklær.

matt.22.11 Men da kongen kom inn for å hilse på gjestene, fikk han øye på en som ikke hadde på seg bryllupsklær. 12 Han spurte ham: 'Min venn, hvordan er du kommet hit inn uten bryllupsklær?' Men han tidde. 13 Da sa kongen til tjenerne: 'Bind ham på hender og føtter og kast ham ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.' 14 For mange er kalt, men få er utvalgt.»

de rene klær er dette..
åp.19.7 For tiden for Lammets bryllup er kommet. Hans brud har gjort seg i stand,8 og hun har fått en drakt av skinnende rent lin.»Linet er de helliges rettferdige gjerninger.

da faller det enklere å forstå hvorfor paulus sier dette..
hebr.12.14 Streb etter fred med alle, og etter helliggjørelse, for uten den skal ingen se Herren.

helliggjørelsen er altså det som skal gjøre våre klær rene til lammest bryllup.

At skriften taler om en oppykkelse gir også grobrunn for en annen vranglære..
Dvs. at tusenårsriket ikke finnes annet enn som ett åndelig himmelsk rike..

De som hevder dette har ofte en stor uvilje mot det fysiske israelsfolk som Guds folk, de hevder at DE er DE nye isralitter og at menigheten er Guds folk nå og at israelittene er vraket for evig og alltid..

Siden mye av denne lære kommer som en motkraft til kristensionisme skal jeg ikke bruke så mye tid på dette da kristensionisme heller ikke er nøktern, men bibelen taler om ett tusenårrike og ett fredsrike som Jesus og hans hellige skal herske over..

At dette ikke er himmelriket er tydelig, dette er er helt klart faderens domene, som Jesus selv sier..

matt.20.21 Hva er det du ønsker?» spurte han. Hun svarte: «Si at disse mine to sønner skal få sitte ved din side i ditt rike, den ene på høyre og den andre på venstre side.» 22 Men Jesus sa: «Dere vet ikke hva dere ber om. Kan dere drikke det beger jeg skal drikke?» «Det kan vi,» svarte de. 23 Jesus sa: «Mitt beger skal dere få drikke; men hvem som skal sitte ved min høyre eller venstre side, er det ikke min sak å avgjøre. Der må de sitte som min Far har bestemt til det.»

så det er tydelig hvem som bestemmer i himmelriket..
Da står vi tilbake med det riket som Gud gav Jesus løfte om her..

salm.2.8 Be meg, så gir jeg deg folkene til arv og HELE JORDEN til eie.

Det er også dette riket som de utvalgte skal herske sammen med Jesus i..

åp.5.9 Verdig er du til å ta imot boken og åpne seglene på den. For du ble slaktet og har med ditt blod frikjøpt for Gud mennesker av alle stammer og tungemål, av alle folk og nasjoner.10 Til et kongerike har du gjort dem, til prester for vår Gud, og DE SKAL HERSKE PÅ JORDEN.

At vi ikke skal herske i denne tidsalder er tydelig..

mark.10 42 Men Jesus kalte dem til seg og sa: «Dere vet at de som regnes for å være folkenes fyrster, er herrer over dem, og deres mektige menn hersker over dem med makt. 43 Men slik er det ikke blant dere. Den som vil være stor blant dere, skal være alles tjener, 44 og den som vil være den fremste blant dere, skal være alles trell. 45 For Menneskesønnen er ikke kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.»

dvs. mens vi lever som menneker i dødelige kropper skal vi ikke herske men tjene, da står det tilbake ett rike vi skal herske her på jorden sammen med Jesus , nemlig dette..

åp.20.6 Salig og hellig er den som har del i den første oppstandelse. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske med ham i tusen år.

Etter at disse tusen år er gått, skal satan slippes løs fra sitt fengsel og egge de dødelige menneskene.
Dvs. de Jesus og hans hellige har hersket over på en slik måte at det er blir ett fredsrike. (mika 4.1-4)

Han skal samle de forledede av alle folkeslag her..

åp.20.8 Han skal dra ut og forføre folkene ved de fire verdenshjørner, Gog og Magog, og samle dem til strid, utallige som havets sand. 9 De drog opp på jordens høyslette og omringet de helliges leir og den elskede by.

Når dette skjer er Guds plan fullført og Guds ild utsletter alt mennesklig liv på denne jord, slik peter sier her..

2.pet.3.7 Men de himler og den jord som nå er, har dette Guds ord spart til ilden; de holdes oppe inntil dommens dag da de ugudelige skal gå fortapt.

Dommens dag er det som etterfølger utslettelsen av jord og himmel , da skal alle frem til tronen og dømmes utfra sine gjerninger om man da ikke har del av den første oppstandelse..

Uansett er det i denne andre oppstandelse at ugudelige skal oppstå til dom, også disse gis åndelige kropper..at også ugudelige skal oppstå er tydelig, og noe paulus sier her..

apg.24.14 For jeg tror alt som er skrevet i loven og profetene, 15 og jeg har det samme håp til Gud som disse har: At rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde.

Ellers blir det beskrevet mer tydelig her om hva som skjer på dommens dag.. som man ser er himmel og jord borte på denne tid..

åp.20.11 Jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel svant bort for hans åsyn og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De stod foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som stod skrevet i bøkene, etter sine gjerninger.

Etter dommen vil de som ikke er innskrevet i livets bok dele skjebne med den store forfører og hans englehær..

åp.20.14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen – og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen.

Nå er vi kommet frem til ett vesentlig punkt som omhandler den maktoverdragelse som Paulus beskriver her..

1.kor.15.24 Så kommer enden, når han overgir sin kongemakt til Gud, Faderen, etter at han har tilintetgjort all makt, myndighet og velde. 25 For han skal herske som konge inntil Gud «har lagt alle fiender under hans føtter». 26 Den siste fiende som tilintetgjøres, er døden. 27 For «alt la han under hans føtter». Når det heter alt, er det klart at Gud selv er unntatt fra dette. For han er jo den som har lagt alt under ham. 28 Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underordne seg under Gud som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i alle.

altså den siste fiende som tilintetgjøres er døden, dvs når døden og dødsriket ble kastet i dødsriket så var døden endelig utslettet..

Da skal sønnen dvs. Jesus frivillig gi fra seg den allmakt han fikk av faderen og underorne seg faderen ..

Da ligger den endelige plan klar, en ny himmel og en ny jord ...

åp.21.1 Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. 2 Og jeg så den hellige by, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. 3 Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem.

på denne nye jord skal Gud fader senke ned sin bolig , og han skal bo sammen med sine barn..

denne evige bolig var det jakob isak og abraham så frem mot her..

hebr.11.9 I tro levde han som innflytter i det landet Gud hadde lovt ham. Han bodde i telt sammen med Isak og Jakob, som var medarvinger til det samme løftet. 10 For han ventet på byen med de faste grunnvoller, den som har Gud til byggmester og skaper.

og i denne bolig/by var det Jesus skulle ordne rom for oss i..

joh.14.2 I min Fars hus er det mange rom. Var det ikke slik, hadde jeg da sagt dere at jeg går og vil gjøre i stand et sted for dere? 3 Og når jeg har gått og gjort i stand et sted for dere, vil jeg komme tilbake og ta dere til meg, så dere skal være der jeg er.

4 kommentarer:

  1. Er du sikker på at du har brukt riktig betegnelse?

    Predestinasjons-læren har ikke noe med opprykkelsen å gjøre. Det har med at Gud har på forhånd bestemt hvem som er utvalgt til å tilhøre Jesus. I og med at Gud er alvitende, kan han også vite hvem som blir frelst.
    Flere viktige navn å slå som kan være en hjelp til å forstå predestinasjons-læren er Augustin, Gottschalk av Orbais og Calvin.


    Det jeg tror du egentlig tenkte på, var premillennialisme og ikke predestinasjons-læren. Innenfor premillennialismen er det også flere retninger. Tanken er at vi er i perioden før Millenniumet (tusenårsriket). Flere premillennialister tror at blir opprykket før trengselstiden. Men det gjør slett ikke alle, noen tror også at vi skal gå gjennom trengselstiden og deretter opprykkes. Mens en tredje gruppe tror vi blir opprykket mitt i trengselstiden.

    SvarSlett
  2. hei annonym, jo det er helt riktig det du sier et skulle stå pre- milleterisme, og ikke pre-destinasjon.

    det er rettet opp nå.

    ellers er predestinasjons læren ikke noe de fire du peker på oppfant..

    men noe paulus peker på her..

    ef.1.4 I Kristus har han utvalgt oss før verden ble skapt, så vi skulle stå hellige og feilfrie for hans ansikt. 5 I kjærlighet har han, av sin egen frie vilje, forut bestemt oss til å få barnekår hos seg ved Jesus Kristus,6 til pris og ære for hans herlighet og for den nåde han gav oss i sin elskede Sønn.

    SvarSlett
  3. ellers er milleterismen, meget omfattende, men er ikke opphavet for moderne dispensialisme.
    Det må john nelson darby(1800-82) ta på seg.

    Ellers var miller ikke en dispensialist i sin levetid, for han trodde at han levde i endetiden..og at tusenårsriket kom etter jesu gjenkomst..

    Det som misledende kalles millerisme er den teologi som kom ut av skuffelsen når millers spådommer ikke slo til, og her finner man bla. adventister og jehova vitners endetidslære.

    SvarSlett
  4. Selvsagt er det Paulus som peker på predestinasjon som bl a nevnes i ef 1.4. Predestinasjon står flere steder både i GT og NT. De 3 jeg pekte på, hadde bare utlagt sine egne oppfatninger om hva som menes med predestinasjon ut i fra bl a Paulus. Og disse forklaringene kan være en hjelp for oss.

    SvarSlett