mandag 5. mai 2008

Sjelen

Jeg har hørt mange forskjellige tolkninger av sjel og ånd…fra Haigen kom den påstanden…Mennesket ER en ånd som har en sjel som bor i ett legeme. Denne påstanden har aldri sanksjonert i mitt indre..

Først 1.mos. 2.7 Og Gud Herren dannet mennesket av jordens muld og blåste livets ånde i hans nese; og mennesket blev til en levende sjel.

salm.42.2 Likesom hjorten stunder etter bekker med rennende vann, slik stunder også min sjel etter deg, min Gud.
Min sjel tørster etter Gud, etter den levende Gud. Når kan jeg få komme og tre fram for hans åsyn?

Salmisten gir sjelen ett ansikt den stunder (lengter) og tørster etter Gud…på slutten sier han når kan jeg tre fremfor hans åsyn….sammenligner han ikke her jeget med sjelen ?

En liten sammenligning rent mennesklig….en robot (datamaskin) består av hardware og software uten hardvare kan ikke softwaren gjøre en jobb……selv med alle de andre komponentene er den hjelpeløs uten softwaren .

Hva vil jeg frem til? …. Sjelen er softwaren…resten av pc'en hardwaren er kroppen. Uten softwaren er pc'en død..

Sjelen det er oss…det er dette som er vår personlighet, kroppen er der for å utføre det sjelen vil.

1.kg17.21 Så strakte han sig tre ganger bortover barnet og ropte til Herren og sa: Herre min Gud! La dette barns sjel vende tilbake til det! 22 Og Herren hørte Elias’ bønn, og barnets sjel vendte tilbake, så det blev levende igjen.

Sjelen er nødvendig for å gi vår kroppen liv, oppgaver og kreativitet….. kroppen er nødvendig for at sjelen skal kunne utføre noe på jorden.

peter sier i 1.pet.1.8 Ham elsker dere, enda dere ikke har sett ham; ham tror dere på, enda dere nå ikke ser ham. Og dere jubler og er fylt av en glede så herlig at den ikke kan rommes i ord, 9 for dere når troens mål: frelse for deres sjeler.

Troens mål er altså sjelenes frelse…

2.pet.1.13 Jeg mener det er riktig å holde dere våkne ved å minne dere om dette, så lenge jeg bor i dette teltet. 14 For jeg vet at mitt telt snart skal tas ned, det har vår Herre Jesus Kristus latt meg vite.

Dette teltet som Peter kaller det er vårt jordiske kropp …..sjelen bor i dette teltet, når kroppen dør flytter vi (sjelen) ut.

2.kor.5.1 For vi vet at om det rives ned, dette teltet som er vårt jordiske hus…..
Paulus bruker samme uttrykk om kroppen som er vår bolig mens vi er på jorden, dvs vi...du og jeg bor midlertidig i denne kroppen..inntil det rives ned (dør)

andre del av verset er mer interresant 2.kor.5.1…så har vi i himmelen en bygning som er fra Gud, et evig hus, som ikke er gjort med hender. 2 Mens vi er her, sukker og lengter vi etter å bli ikledd og omsluttet av vår himmelske bolig. 3 For når vi slik er blitt kledd, blir vi ikke stående nakne.

Når Paulus her snakker om en evig bolig som ikke kan dø som ikke er gjort med hender (Gud formet vårt jordiske kropp av mold under skapelsen)…er ikke dette da vårt åndelige kropp som er gjort klart for oss ? Da vil vi (sjelen) ikke stå naken , men bli omsluttet med en ny bolig (åndelig kropp)…vi (sjelen) flytter inn i en ny åndelig kropp lik den Jesus fikk etter oppstandelsen fra korset.

1.kor 15.40 Og der er himmelske legemer, og der er jordiske legemer; men én herlighet har de himmelske legemer, en annen de jordiske.

1.kor.15.42 Så er det og med de dødes opstandelse. Det såes i forgjengelighet; det opstår i uforgjengelighet; det såes i vanære, det opstår i herlighet; det såes i skrøpelighet, det opstår i kraft; der såes et naturlig legeme, der opstår et åndelig legeme. Så visst som det gis et naturlig legeme, gis det og et åndelig legeme.

1.kor.15.20 Men nu er Kristus opstanden fra de døde og er blitt førstegrøden av de hensovede. For eftersom døden er kommet ved et menneske, så er og de dødes opstandelse kommet ved et menneske; for likesom alle dør i Adam, så skal og alle levendegjøres i Kristus. Men hver i sin egen avdeling: Kristus er førstegrøden; derefter skal de som hører Kristus til, levendegjøres ved hans komme

Jesus er "førstegrøden" av de hensovne (døde)…..deretter skal de kristne som har tatt sin tilflukt i Jesu frelsesverk oppstå i den første oppstandelse…

1.kor. 50 Men dette sier jeg, brødre, at kjød og blod kan ikke arve Guds rike, heller ikke arver forgjengelighet uforgjengelighet.

luk.24.39 Se mine hender og mine føtter, og se at det er mig selv! Kjenn på mig og se! En ånd har jo ikke kjøtt og ben, som I ser at jeg har.

Paulus sier at kjød og blod ikke skal arve udødelighet…dvs at den mennesklige natur og blodet er fortapt ….Hva står igjen? …..sjelenes frelse… hvorfor skal sjelen frelsers ? ….. jo fordi den er evig….

Etter vår jordiske kropps død…hvor havner sjelen…?

apg.2.27 For du skal ikke forlate min sjel i dødsriket
og ikke la din hellige gå til grunne.

salm .49.16 Men Gud skal forløse min sjel av dødsrikets vold, for han skal ta mig til sig.

I Luk.16.22-26 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 'Far Abraham,' ropte han, 'forbarm deg over meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.' Men Abraham svarte: 'Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.'

Når salmisten sier at sjelen ikke må forlates i Dødsriket…sier han ikke samtidig at det er noe annet i vente ?…dødsriket er en ventetilstand….

Dødsriket er todelt, en del hvor de ugudelige venter og en del hvor de som har satt sin lit til Gud venter, man kan ikke komme over til den andre side p.g.a en dyp kløft…men man kan rope over…slik det blir beskrevet av Jesus er den del av dødsriket hvor de ugudelige oppholder seg ett pinens sted, for Larsarus på andre siden (Abrahams fang) var det behagelig.

Dødsriket er i så måte ett bilde på det som skal komme etter dommens dag…..hvor de onde skal pines i Helvete (ildsjøen) og de gode skal til himmelen.

Når forlater sjelen Dødsriket? Inntill den første oppstandelse bestyrer djevelen og hans engler dødsriket…åp.1.18 Frykt ikke! jeg er den første og den siste og den levende; og jeg var død, og se, jeg er levende i all evighet. Og jeg har nøklene til døden og til dødsriket.

åp.20.1-3 Og jeg så en engel stige ned fra himmelen med nøkkelen til avgrunnen og en stor lenke i hånden. Han grep dragen, den gamle slangen, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år. 3 Så kastet engelen ham i avgrunnen, låste igjen og satte segl over den, så han ikke lenger skulle forføre folkene, ikke før de tusen år var gått. Etter det skal han slippes løs en kort tid.

Om han (Jesus) har nøklene til døden og dødsriket utgår jeg at de er der for en grunn…om det ikke er for å slippe de frelste sjeler løs….og deretter låse inn djevelen og hans engler under tusenårsriket.

jud.1.14-15 Disse var det også Enok, den syvende fra Adam, spådde om da han sa: Se, Herren kommer med sine mange tusen hellige for å holde dom over alle og refse alle de ugudelige for alle de ugudelige gjerninger som de gjorde, og for alle de hårde ord som de talte mot ham, de ugudelige syndere

Nøklene til dødsriket har vår herre Jesus tatt med seg inntil det er dags og den siste basun lyder da kommer den andre oppstandelse da "alle" skal stå opp til dom…. (Til dom, da snakker jeg om den andre oppstandelsen…da alle skal stå opp til dom… den første omhandler 1000års riket)

(fortsettelse følger med "Ånd - del 1")

1 kommentar:

  1. Dette var kjempebra! Det er en åpenbaring som både statskirke-, den katolske kirke, pinsemenigheter med mange fler burde lese; ikke minst alle New Agere og åndemanere. Det er en åpenbaring, om man bare tror på Bibelens forklaring på alle åndsvesenene som er rundt oss - og "sjelsvesener" :-)

    SvarSlett