torsdag 19. juni 2008

Helliggjørelse

Helliggjørelse er en av de mest misforståtte budskap i bibelen...
Det er mange grunner for det...metodistene la stor vekt på dette og har en veldig rik og god beskrivelse av dette....andre mer toneangivende grener i dag som trosbevegelsen har valgt å tone dette ned...hvorfor ?

Jeg tror at den beste grunnen er om man skal gjøre kristendom attraktivt , må man fjerne det som kan oppleves ubehagelig, og helliggjørelse er ubehagelig for vår kjødlige natur.

Helliggjørelse er avgjørende for vår frelse...
hebr.12.14 Streb etter fred med alle, og etter helliggjørelse, for uten den skal ingen se Herren.

2.kor. 7.1 Mine kjære, når vi har disse løftene, så la oss rense oss for all urenhet på kropp og sjel og fullføre vår helliggjørelse i ærefrykt for Gud.

1.tess.4.7 For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig liv. Den som avviser dette, avviser derfor ikke et menneske, han avviser Gud, som gir dere sin hellige Ånd.

Å leve hellig betyr å leve i lyset med sitt liv, man lever ikke i lyset om man utfører mørkets gjerninger, disse gjerninger produseres ut fra vår syndige natur....
Når man mottar frelsen er det to vesentlige begivenheter som skjer, man får del av den gudomlige natur, og som pant på dette får man en pånyfødt ånd hvor DHÅ har tilholdsted...det neste er at navnet føres inn i livets bok.

Om man har fått del av den nye naturen vil man merke at det er en åndelig kamp som utkjempes i sinnet, og man vil også merke at kjødet stritter imot...

Paulus sier at kampen mot synden er en dagelig kamp som kun må bekjempes med åndelige midler...
Paulus var full klar over at uten ånden var han hjelpesløs mot synden derfor sier han....
rom.8.13 For hvis dere lever slik kjødet vil, må dere dø. Men hvis dere ved Ånden dreper kroppens gjerninger, skal dere leve. Alle som drives av Guds Ånd, er Guds barn.

Selv om det er en åndelig kamp er det likefullt slik at vi må legge vår vilje til slik at ånden kan gjøre sitt verk, slik Paulus beskriver i ...
1.kor.9.27 Nei, jeg kjemper mot meg selv og tvinger kroppen til å lystre, for at ikke jeg som har forkynt for andre, selv skal bli forkastet.

Jesus er også veldig klar på at en forandring må til....
matt.10.37
Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd. Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det!

Her sier han at man må miste sitt liv for finne det...hva menes med dette?
Det betyr i enkle ordelag at Jesus krever hele deg, du må gi hele livet ditt i Jesu hender, man må være villig til å gå samme fotspor som Jesus gikk....
Det er vanskelig jeg vet, men selv her kommer ånden oss til hjelp vi skal slippe å gå i Jesu fotspor uten hjelp...ånden vil lede din fot slik at du trår rett...Det å gå i Jesu fotspor skal ikke være egenstrev...
ef.2.10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle gå inn i dem.

Disse gode gjerninger kjennes ikke godt i kjødet, for disse gode gjerninger er ofte ikke det som føles godt for oss, men det som er godt i herrens øyne...
Det som er godt i herrens øyne er urettferdig lidelse pga Jesu navn og troen på ham ...
2.kor.1.5
For om vi har rikelig del i Kristi lidelser, får vi ved Kristus også rikelig trøst. 6 Lider vi nød, er det for at dere skal få trøst og frelse. Blir vi trøstet, er det for at dere skal få den trøst som gjør at dere holder ut de samme lidelser som vi må tåle.
1.pet.4.13 Gled dere jo mer dere får del i Kristi lidelser, så dere også kan juble av glede når han åpenbarer seg i sin herlighet. Salige er dere når dere blir spottet for Kristi navns skyld, for Guds Ånd, herlighetens Ånd, hviler over dere. e

Det at vi lider er med på å oppdra oss, for gjennom lidelse styrkes karakteren, og gjennom motgang får man styrke...
Jak. 1,2 Mine brødre, se det bare som en glede når dere møter alle slags prøvelser. 3 For dere vet at når troen prøves, fører det til utholdenhet.

Mat. 5,11 Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, lyver på dere og snakker ondt om dere på alle vis. 12 Gled og fryd dere, for stor er den lønn dere har i himmelen

Jamen, jamen skal ikke det å være kristen være herlig da, jo det kan det også være, men er det bare herlig og du ikke har noe motstand og lidelse er du antaglig på feil vei...

Men jeg trodde et alt ubehagelig var fra djevelen...vil du kanskje hevde om du har hørt forkynnelsen fra tros/karismatiske menigheter....
Jeg tror bestemt at mye av det som kjennes behagelig ut ofte er fra djevelen, hvorfor ?
Ganske enkelt fordi Gud har gjort det slikt, det er gjennom lidelse kristus døde for oss, det er gjennom lidelse at evangeliet har blitt spredt jorden rundt, det er gjennom lidelse at menighetene vokser....osv...

Å leve i synden er behagelig for kjødet, å bli helliggjort er ubehagelig for kjødet...
Alt som har med Guds rike å gjøre går motsatt vei av det jordiske.... ett eksmpel er dette..
mark.10.42 Men Jesus kalte dem til seg og sa: «Dere vet at de som blir regnet som fyrster over folkene, undertrykker dem, og stormennene deres styrer med hard hånd. Men slik er det ikke blant dere. Den som vil bli stor blant dere, skal være deres tjener, 44 og den som vil være først blant dere, skal være alles slave. For heller ikke Menneskesønnen er kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.»

Det finnes mange flere eksempler... men jeg viser ikke flere..

tit.2.11 For Guds nåde er blitt åpenbart til frelse for alle mennesker. Den oppdrar oss til å si nei til et ugudelig liv og verdslige lyster og leve forstandig, rettskaffent og gudfryktig i den verden som nå er..

Guds nåde oppdrar oss sier Paulus... og...lidelse.. hebr.12.7 At dere må lide, det tjener til å oppdra dere; for Gud behandler dere som barn. Finnes det en sønn som ikke blir tuktet av sin far?

Helliggjørelse handler til syvende og sist om å bli oppdratt slik at kristus vinner skikkelse i oss...og det kan vi bare oppnå ved hjelp av ånden og hans kraft...





6 kommentarer:

  1. Herlig å være frelst, å på vei til himlens salige hjem - og slett ikke å forakte: å ha Geir Rune som lærer og venn! Makan til undervisning...! Tusen hjerteleg takk!


    GOD HELG !

    SvarSlett
  2. Ja, det er jeg enig i Sigbjørn. Makan til undervisning skal man lete lenge etter i dag. Gratulerer med bloggen Geir Rune. Dette trenger vi så inderlig i disse tider, med frafallet fra Guds Ord, og hvor folket heller vil høre det som klør i øret. Denne tiden vi lever i er på mange måter lik den som Jeremias levde i:
    Jer 32:33 De vendte ryggen og ikke ansiktet til mig; og jeg lærte dem tidlig og sent, men de hørte ikke på mig og tok ikke imot tukt.

    Mvh.: Birgir

    SvarSlett
  3. Takk Birgir...jeg skal gjøre mitt ytterste for at den sunne lære skal forkynnes på min blogg...den som i disse dager ikke er så populær..
    Mennesker av idag vil ha det som klør i øret...desverre

    SvarSlett
  4. Jeg fikk mye slik forkynnelse i den karismatiske vekkelsen og i trosbevegelsen når jeg var barn og ungdom.

    En fare er at det attraherer de handlingssterke og viljesterke. Hvordan blir et barn handlingsterk? Hvordan får en karaktersvak en sterk karakter? Hvordan blir evnen til å velge sterk?

    I tenårene gav det meg mye fordømmelse. Det er en lidelse å tape overfor synden. Men heldigvis hadde jeg nåden når jeg ikke strakk til.

    Jeg oppdaget jo etterhvert "oppstandelseskraften" og at det var noe som var sterkere en kjød og det som verre er.

    Undrer om de handlingssterke har behov for denne oppdagelsen? Klarer de seg uten Jesu hjelp? Trenger de ikke hjelperen, DHÅ? Går det bra med et godt minne mht bibelvers, og med bokstaven som slår i hjel, og viljestyrken?

    Videre oppdaget jeg at Åndens frukt faktisk var handlingskraft og en stadig mer fungerende vilje.

    Men det var altså en frukt - noe som vokste. Å vite at man ikke klarte det selv, men at det er en frukt, skaper takknemlighet og ydmykhet overfor Jesus.

    Fremdeles er det områder hvor jeg ikke er fornøyd med mitt liv. Da undrer jeg hvorfor ikke Gud bare gjør noe for å endre det jeg ikke er fornøyd med?

    Men så langt jeg ser, så bygger Jesus en karakter over tid, og det gir meg en stor medfølelse med de som ikke "får det til". Jeg fikk jo god tid til å tenke over at i meg selv, så klarte jeg det ikke. Jeg var faktisk avhengig av Jesu ånd og Guds inngripen.

    Hadde Gud bare ordnet opp i alt i en fei, så hadde jeg blitt arrogant og sagt: "Dette er ikke noe problem, det er jo slikt vi har Gud for." Eller: "Det er jo bare å gjøre si eller så... Hva feiler det dere?"

    Jeg takker derfor Gud for at han har brukt tid, og gitt meg forståelse for de som sliter og ikke får det til.

    Gud ordner normalt ikke hele livet for oss. Vi har en kamp mot synd, Djevel, kjødet, farlige mennesker (selv om det ikke er menighetens jobb, men øvrighetens) og naturkreftene. I dette slitet er Gud med og lærer oss å vinne seier.

    Noen ganger synes jeg det går alt for sent. Erfaringen med Gud er imidlertid at det nærmest over natten kan skje uventede og revolusjonerende forandringer som gir velsignelse for mange år.

    Så jeg kan skrive under på at lidelsen og velsignelsen går hånd i hånd.

    Ellers lykke til med blogg Geir Rune. Den kan nok balansere en del mangler. Jeg opplever også at Herren taler sterkt om helliggjørelse, omvendelse, opprettet vilje, frukt i form av en sterk karakter etc.

    Derfor har vi et godt budskap til de svake: Det finnes styrke å få, og det finnes utfrielse.

    Det er dette som er grunnen for helliggjørelsen - det Jesus har for oss.

    SvarSlett
  5. Veldig flott undervisning Geir Rune.Jeg er helt enig med deg at å følge Jesus kjennes i kjøttet
    Noe forferderlig enkelte ganger og.Det er veldig vondt
    Jeg har og før jeg lærte å legge alt på Herren og få hjelp til å legge alt av der følt masse fordømmelse
    Jeg fordømte meg selv fordi jeg syndet og ikke klarte legge det av
    Så det er og viktig å undervise om at vi ikke kan gjøre noe med våre feil og mangler om vi går i eget strev
    Særlig da for de som er nye på veie
    Synes du får det flott frem slik at til og med jeg skjønner hva du mener
    Stå på :-)Og Gud velsigne denne flotte bloggen som er etter Hans vilje

    SvarSlett
  6. Hei Geir Rune,

    Jeg elsker innlegget ditt. Spesielt konklusjonen:

    "Helliggjørelse handler til syvende og sist om å bli oppdratt slik at kristus vinner skikkelse i oss...og det kan vi bare oppnå ved hjelp av ånden og hans kraft."

    Men jeg vil også legge til at helliggjørelsen ikke behøver å ha fokus på lidelse. Ja, vi går igjennom trengsler, men i Jesus Kristus behøver det ikke bite på oss.

    For det står skrevet at ÅNDEN skal gå mot vår onde natur (se Galaterne). Gud selv strider mot vår ondskap! Haleluja! I helliggjørelsen er vår oppgave å tro, å ha samfunn med Ånden og å holde våre øyne fast på Kristus. Da vil Åndens kappe komme over oss, og alt blir veldig mye enklere.

    Og dette er helt fantastisk! Ikke bare fikk vi frelsen av nåde, men jammen meg så strider Gud den allmektige med oss også, og gjør vår kamp enklere.

    Se Filiperne 4:4-7:
    Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere! La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær! Vær ikke bekymret for noe! Men la alt som ligger dere på hjertet, komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takk! Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

    HALELUJA!!! Hvor ofte skal vi glede oss i Herren? ALLTID! Og hva skal vi gjøre med våre problemer? Legge dem frem for Gud med takk. Og hva vil han gi oss? FRED!

    Gud velsigne deg og bloggen din. Måtte den bli til rik velsignelse for mange.

    Mvh,
    Gunnar Skeid
    www.outreach.no

    SvarSlett