lørdag 7. juni 2008

Kenyons tidshusholdningslære inspirator for trosbevegelsen/Haigen

Jeg vet ikke hvor langt du er inne i Kenyons lære, men jeg har halve mitt kristenliv tilhørt tros/karismatiske menigheter hvor Hagin har vært hovedinnspirator.

Vet også at OKS og Åge Åleskjær er påvirket sterkt av Kenyon. Jeg har derfor ett godt grunnlag til å vurdere litt rundt disse forhold.
Har forøvrig vært frelst i 25 år nå.

Først kenyons tidshusholdningslære hvor han sier at skille går ved pinsedagen, alt før tilhøre den gamle pakt alt etter den nye pakt.

Er det egentlig så? Hva skjedde pinsedag...Gud utøste ånde over alt kjød...tidligere var det bare konger og profeter som fikk ånden.

Ånden var alså ikke ny, det nye var at den ble utøst over alt kjød.

Hva er egentlig den nye pakt konta den gamle pakt.
Abraham er opphavsmann for den nye, for han ble regnet rettferdig grunnet sin tro og ikke gjerninger.

Den gamle pakt kom 430 år etter den nye...da overleverte Moses loven til jødefolket...Jødefolket var omskåret på kroppen.

1.mos.17.7Jeg oppretter en pakt mellom meg og deg og dine etterkommere fra slekt til slekt, en evig pakt. Jeg vil være Gud for deg og for dine ætlinger etter deg. 8 Landet du bor i som innflytter, hele Kanaan-landet, gir jeg deg og din ætt som eiendom til evig tid; og jeg vil være deres Gud.» 9 Så sa Gud til Abraham: «Du skal holde min pakt, både du og dine etterkommere fra slekt til slekt. 10 Dette er den pakten dere skal holde, pakten mellom meg og dere og etterkommerne dine: Alle menn og gutter hos dere skal omskjæres.

Denne omskjærelsespakten hadde to hensikter først som ett tegn på at Gud hadde satt sitt merke på sitt eiendomsfolk og en bekreftelse at det landet som han stod på skulle være deres i evig eie.
Denne pakten er håndfast og bygger spesifikt på Abraham og hans kjødlige etterkommere.

Jødene levde under denne pakten i hele sin egypt periode.

Moses kom med loven grunnen til at denne kalles GT vet ikke jeg, pakten ble jo inngått 430år før, men loven kom og skulle klargjøre Guds vilje på jorden og også synliggjøre synd som inntil da ikke hadde vært synlig.
Jødene fikk det løftet at de kunne bli rettferdige ved å leve etter loven dette vet vi alle hvordan endte , ingen klarte å leve syndfritt.

Loven ved bokstaven ble gitt Jødene, som ikke klarte å leve etter den...
Jesus ble menneske og ble født inn i jødeland, han levde fullkomment etter loven som det eneste mennesket som har klart det....og ble derved den andre Adam og sonet derfor alle våre synder i motsetting til den første Adam som syndet en gangog brakte synden og døden inn i verden (beklager at dette blir litt kort)har skrevet litt mer imfattende om det i denne linken http://geirrune.blogspot.com/2008/06/hvorfor-jesu-offer-p-korstreet-er-s.html

Apostlene var også jøder og evangeliet som er overlevert oss er også kommet fra jøder. Jøde først så greker bruker Paulus til stadighet. Alt vi har har vi fått fra Jødene

Rom.11.25 Jeg vil at dere skal kjenne til en hemmelighet, søsken, så dere ikke skal ha for høye tanker om dere selv: En del av Israel er blitt forherdet, inntil hedningene er kommet inn i fullt tall.

Hva bygger kristi lov på, den må bygge på noe ?

Den gamle pakt er byttet ut med en pakt som bygger på bedre løfter.
Betyr det at alt er nytt..ikke slik jeg ser det…det beste av den gamle pakt er videreført…troen som kom med Abraham er fortsatt den viktigste grunnsteinen sammen med håpet…

Kjærligheten er videreført ifra loven…
matt.22.36 Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «’ Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ 38 Dette er det største og første bud. 39 Men det andre er like stort: ‘ Du skal elske din neste som deg selv.’ 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.»

Det neste som er videreført er at loven er gått fra steintavler til å bli skrevet inn i hjerte og sinn som vår samvittighet.

At vi får ånden er ikke noe nytt…det som er nytt er at ånden er utgydt over alt kjøtt ikke bare profeter og konger.

Det som er nytt i den nye pakt er at synden er sonet og at vi pga. Jesu offer kan komme innfor hans trone uten skam , med hjertet badet i god samvittighet.

derfor står det ….Slik priser også David et menneske salig når Gud regner det som rettferdig uten at det har gjerninger 7 Salige er de
som har fått sine lovbrudd tilgitt og sine synder skjult.
8 Salig er det mennesket som Herren ikke tilregner synd.

Det nye i pakten er at Gud ikke tilregner oss vår synd…det var tilgivelse før også i den gamle pakt , men ikke slik at de ble skjult for alltid..derfor måtte ett dyr slaktes hvert år for å sone denne synden.
I den nye pakten har Jesus tatt rollen som offerlam og sonet synden en gang for alle.

Den nye pakt hviler på bedre løfter det er sannhet, men om det skal være bedre løfter må det bygge på noe annet som er dårligere….

Jesus kom ikke for oppheve loven...
matt.5.17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

Paulus sier...
rom.3.33 Opphever vi da loven ved troen? Slett ikke! Vi stadfester loven.

Abraham ble rettferdig fordi han trodde Gud...derfor ble han regnet som rettferdig ikke pga. gjerninger. pakten står fast sier Paulus i v.16.
I v.17 bekrefter han dette med å si at loven ikke opphevde den pakten som Gud hadde inngått med Abraham...fremdeles var troen det som rettferdiggjorde.

Dermed kom rettferdighet ved tro før loven...loven opphevde ikke rettferdighet ved tro...for David i sin uviselighet syndet grovt mot alle Guds bud da han begjærte Batseba...derfor kunne David prise herre etter at han hadde bøyd kne og angret sin synd.
David fikk ett veldig sterkt vitnesbyrd av herren tiltross for sin grove synd.

Å være født påny eller ikke er spørsmålet...de som i gammeltestamentlig tid ble salvet fikk ånden..
mark.12.35 David selv har jo sagt ved Den hellige ånd: 'Herren sa til min herre: ett deg ved min høyre hånd til jeg får lagt dine fiender under dine føtter.'

Sier ikke Jesus her i rene ordelag at David hadde ånden?

jak.5.17 Elia var et menneske under samme kår som vi. Han ba inderlig om at det ikke måtte regne, og i tre år og seks måneder falt det ikke regn på jorden

Elia var under samme kår som oss...dvs han hadde ånden og ble regnet som rettferdig pga. sin tro

Det nye har med synd å gjøre, der har jesus tatt rollen som det evige offerlam og da ikke bare for Jødene men for hele verdens synder.

Det andre nye er ved dette offer har Gud utgytt sin ånd over alt kjøtt derved er frelsen åpen også over oss hedninger...det er nåde over nåde.
Med denne ånden som rettleder kan vi alle bli som David, Elia, Paulus osv...

2.mos.19 5Dersom dere nå vil lytte til mine ord og holde min pakt, så skal dere være min eiendom framfor alle andre folk; for hele jorden er min. 6 Dere skal være et kongerike av prester og et hellig folk for meg. Dette er de ord du skal tale til israelittene.»

Denne pakten...snakker ikke Gud da om loven...rettferdighet ved loven sier at du kan bli rettferdig ved egen innsats om du holder budet...

Eneste som menneske som har klart å leve etter loven er Jesus kristus, men som det står i gal.3.17 oppheves pakten mellom Gud og Abraham da loven kom 430år senere, nei pakten står vedlag...
Denne lov levde de hellige profeter og konger i gt under...denne lov som Abraham var førstegrøden av er Kristi Lov.
Dvs. rettferdighet ved tro, og ikke gjerninger

4 kommentarer:

  1. KJære Geir Rune

    Gratulerer med bloggen! Dette blir nok mitt åndelige "hjem" fremover. Og vil til slutt takke så mye for den enorme jobben Du gjør på kristenblogg sm. m KNA - Apologeten. Uvurderlig tjeneste, sett i lys av tiden vi lever i...-

    og helt til slutt, før lyset slukkes h e l t ---

    takk for den fine samtale vi hadde
    på tlf.!

    Vyrdsamst
    sigbjørn

    SvarSlett
  2. Takk du med Sigbjørn, håper at bloggen blir brukt av mange, jeg skal gjøre mitt ytterste for at det som blir fremlagt har hold i skriften...
    Den sunne lære trengs mer enn noen gang.

    Mitt størte ønske er at Jesu navn løftes så høyt som mulig...

    SvarSlett
  3. Du mener vel "før" den nye loven (pakt) :-)?

    Har OKS tatt oppgjør med sin gnostiske fortid? Holder Rhema (Hagins sønner) bibelskolen/høyskolen i USA fast på denne læren fortsatt? De er jo etterkommere av Kenyon, etter hva jeg forstår, læremessig sett.

    Til slutt lurer jeg på - du vet, det står noen steder i Bibelen hvor Gud taler til israelittene/jødene om si og så, at f.eks feiringen av de høytidene skal være en evig praksis, pakt; lover som skal holdes, selv om vi vet hva Paulus sier om omskjærelsen etter Jesu død på korset. Hvis man omskjærer seg og velger å prøve å holde loven i egen kraft, ved å følge lovbudene og alle ritualene, vraker man Jesu verk. Vi er kalt til frihet og skal ikke la noen føre oss inn i "trelldom" (ikke spis ditt og datt og alle forskriftene til Moses, selv om de ti bud gjelder), siden Ånden (DHÅ) vil rettlede oss. Den som følger Ånden, som er utøst på pinsedagen, gjør det Gud sier.

    Spørsmålet mitt er bare, siden Jesus sa han ikke er kommet for å oppheve loven, men for å oppfyllen den, men påpekte at vår rettferdighet bør "overgå" de skriftlærdes - så er det jo tydeligvis ting (forskrifter) som fortsatt gjelder? Tror du det er mulig at Gud ønsker at også kristne skal feire de jødiske høytider?

    Det står jo f.eks "ørten" regler om hvordan man skal utføre tempelpraksis, uren og ren ild, røkelse og det ene med det andre, men tempelet er jo revet ned, slik Jesus forutså, og han er tempelet, vår kropp er et tempel hvor det er meningen at den Hellige Ånd skal bo. DHÅ er ikke "over" oss, som under profetenes tid i det gamle testamente, men i oss (om vi ønsker det).

    SvarSlett
  4. Her står det om de kristnes frihet: Gal 5

    Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. 2 Hør hva jeg, Paulus, sier dere: Hvis dere lar dere omskjære, vil ikke Kristus være til minste hjelp for dere. 3 Jeg erklærer igjen: Hver den som lar seg omskjære, er forpliktet til å holde hele loven. 4 Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. 5 Men vi venter i Ånden, ved tro, på den rettferdigheten som er vårt håp. 6 For i Kristus Jesus kommer det ikke an på om en er omskåret eller uomskåret; her gjelder bare tro som er virksom i kjærlighet. 7 Dere begynte løpet godt. Hvem er det som har hindret dere i å være lydige mot sannheten? 8 Hvem har overtalt dere? Ikke han som kalte dere! 9 Litt surdeig gjennomsyrer hele deigen. 10 Men i Herren stoler jeg på at dere ikke vil tenke annerledes enn jeg gjør. Den som forvirrer dere, skal få sin dom, hvem det så er. 11 Hvis jeg fremdeles forkynner omskjærelsen, søsken, hvorfor blir jeg da forfulgt? Da er ikke korset lenger noen snublestein. 12 Må de bare skjære av seg alt sammen, disse som sprer uro blant dere!
    13 Dere, søsken, er kalt til frihet. La bare ikke friheten bli et påskudd for det som kjøtt og blod vil, men tjen hverandre i kjærlighet. 14 For hele loven blir oppfylt i dette ene budet: Du skal elske din neste som deg selv. 15 Men når dere biter og glefser etter hverandre, så pass dere, så dere ikke eter hverandre opp!

    SvarSlett