lørdag 28. mai 2011

BIBELSK KJÆRLIGHET

Før har jeg beskrevet troen og håpet , denne gang ønsker jeg å skrive om kjærligheten utfra dette skriftsted av Paulus..

1.kor.13.13 Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.

Dette emnet er noe av det vanskeligste å skrive noe om fordi de fleste har en mening om dette, mye utfra hva en selv har opplevd, og ofte ispedd masse humanistisk kjærlighet.

Jeg vil ikke bruke så mye tid på beskrive verdens kjærlighet for den har lite til felles med Guds kjærlighet desverre..

Utgangspunket for at vi elsker er dette..

1.joh.4.10 Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

Vi kan mao. ikke elske Gud slik vi er i oss selv, og da kan vi heller ikke elske slik Gud elsker uten å ha fått Guds kjærlighet..
Johannes sier hva som er kjenntegnet på at vi elsker med Guds kjærlighet..

1.joh.5.1 Enhver som tror at Jesus er Kristus, er født av Gud. Og den som elsker Gud, som har født oss, elsker også den som er født av ham. 2 Kjennetegnet på at vi elsker Guds barn, er at vi elsker Gud og holder hans bud. 3 Å elske Gud er å holde hans bud. Og hans bud er ikke tunge.

1. første kjennetegn at vi tror at Jesus kristus er født av Gud.
2. den som elsker Gud elsker også den som er født av ham.
3. kjennetegnet på at vi elsker den som er født av ham (dvs. Guds barn) er at vi elsker Gud gjennom å holde hans bud.
4. dette understreker johannes ettertrykkelig i v.3 å elske Gud er å HOLDE hans bud..

Så hvordan HOLDER en Guds bud?
Ikke kan det være å holde dem slik farriserrne og de lovlydige etterlevde budene, hva sier Jesus..?

matt.22.36 «Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. 38 Dette er det største og første bud. 39 Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. 40 På disse to bud hviler hele loven og profetene.»

Dvs. at det å HOLDE Guds bud betyr...å elske Gud av hele hjertet og å elske din neste som deg selv.

Dette er ikke lett, men uhyre vanskelig, for vi alle er utrolig mye nærmere oss selv en vår neste, alle som har en ektefelle vet dette meget godt.
Det er ikke lett å elske en som ikke behandler oss fint, endog er vi ikke alltid så greie selv heller.
Men som johannes sier klart og tydelig..

1.joh.4.20 Om noen sier at han elsker Gud, men likevel hater sin bror, da er han en løgner. For den som ikke elsker sin bror som han har sett, han kan ikke elske Gud som han ikke har sett. 21 Og dette er det bud vi har fra ham: Den som elsker Gud, må også elske sin bror.

Som Jesus sa gjentar johannes det han har hørt fra Jesus.
Om man ikke elsker sin bror har man ikke Guds kjærlighet i seg, disse to bud går hand i hånd og kan ikke separereres fra hverandre..
Man kan ikke elske Gud uten at en også elsker sin neste, om man ikke elsker sin neste har man heller ikke Guds kjærlighet i seg..
Derfor viser det seg fort gjennom fruktene hvem som er ekte og uekte barn, for ett ekte Guds barn finner ikke det å holde Guds bud tunge, men de blir det som gir glede og liv til hjertet.

Johannes sier dette enda tydeligere her..

1.joh.3.7 Mine barn, la ikke noen føre dere vill! Den som lever rett, han er rettferdig, likesom Kristus er rettferdig.

Altså er det viktig å ikke føres vill her, BARE den som lever rett er rettferdig, dvs. syndfri, og om en lever rett må en leve slik Jesus levde..
Ergo betyr det at om man hevder seg å være syndfri uten å ha gjerninger som bekrefter dette, så bedrar en seg selv..

1.joh.3.10 Slik viser det seg hvem som er Guds barn og hvem som er djevelens barn: Den som ikke lever rett og ikke elsker sin bror, han er ikke av Gud.

Dette kan jo virke som en umulighet , men en må også vite at johannes 1. brev ble skrevet som ett motsvar til nikolaittenes nådelære, hvor det ble hevdet at loven var opphevet og det å leve rett etter Guds bud var lovens krav .

Ergo trengte man i denne lære ikke å etterleve Guds bud om man levde i nåden, for nåden dekket alt ett menneske gjorde av urene handlinger i kroppen. Nikolaittene levde derfor ut denne nåde i ett utsvevende syndig liv i det hellinistiske samfunn.

Dette sier Johannes er å bli ført vill...om man ikke elsker Gud på en slik måte at det blir synlig i vårt ytre liv så har vi ikke Gud kjærlighet i oss..
Om ikke treet bærer frukt, så nytter det ikke å hevde at man har Guds kjærlighet i hjertet..

matt.7.17 Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. 18 Et godt tre kan ikke gi dårlig frukt, og et dårlig tre kan ikke gi god frukt. 19 Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. 20 Derfor skal dere kjenne dem på fruktene.

Fruktene blir mao. synlige gjennom hvordan vi lever vårt kristenliv, er vi opptatt av å kare til oss selv eller deler vi med andre? Er vi griske, eller fornøyd med det vi har?
Holder vi vår sti ren, eller er vi opptatt av å skjule våre spor?
Lever vi våre liv åpenlyst slik at alle kan lese oss som en åpen bok, eller har vi deler av livet vi helst holder skjult for andre?
Slikt viser med tydelighet hvem som er lysets barn og hvem som er mørkets barn..

Idag er det desverre kommet lære som glatter over syndens gjerning og mørkets gjerninger på samme måte som nikolaittene glattet over sine gjerninger under påskudd om at loven er opphevet og at nåden dekker over alt vi måtte finne på å gjøre av synd..

og dette stemmer godt med paulus ord om endetiden..

2.tim.4.3 For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. 4 De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter.

Uansett må man være fullt ut klar over at det er utfra de fysiske fruktene en skal bedømmes den dag vi skal fremfor kristi domstol..

2.kor.5.10 For vi skal alle fram for Kristi domstol, for at hver og en skal få igjen for det han har gjort i sitt liv i legemet, enten godt eller ondt.

Ved denne domstol skal gjeitene og sauene skilles , kornet og ugresset skilles, utfra hvilke frukter som har blitt høstet fra det liv en har levd i kroppen på denne jord..

Ved denne domstol vil det bedømmes om man har levd etter Guds vilje med sitt liv.
Eller om man har latt seg lure av lysets engel til å tro at man ved å leve ett åndelig liv uten gjerninger tjener Gud i ånden, vha under tegn, under og opplevelser.
Akkurat dette understreker jesus viktigheten av i dette skriftsted.

matt.7.21
Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!

Her er der tydelig at under,tegn og opplevelser ikke er de frikter herren etterspør.
Derfor er det så uhyre viktig å låne øre til rett teologi for å ikke havne under dem som Jesus skal si han ikke kjente, endog sa han at han ALDRI hadde kjent dem..

Så OM man elsker med Guds kjærlighet så GJØR man Guds vilje på en fysisk måte gjennom å bære frem kroppen på en slik måte som Paulus beskriver her..

rom.12.1 Derfor formaner jeg dere ved Guds barmhjertighet, søsken: Bær kroppen fram som et levende og hellig offer til glede for Gud. Det skal være deres åndelige gudstjeneste. 2 Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne.

Om jeg skal forsøke å samle trådene her så synes jeg Paulus gjør det utmerket i dette skriftsted..

rom.3.31 Opphever vi så loven ved troen? Slett ikke! Vi stadfester loven.

For om vi stadfester loven i aktiv gjerning vil vi ikke være uten frukter i våre liv.
Uansett må fruktene må være drevet frem ved at ånden hjelper oss å drepe kroppens onde gjerninger, for bare slikt kan vi leve..
Om det å endre kroppens adferd gjøres vha egen kraft er vi dømt til å mislykkes..men om vi vha ånden bli rettledet via vår samvittighet, vil vi lykkes på en slik måte at det kommer bibelske frukter fra vårt legme, slike som Gud fader etterspør fra sine barn.

Peter gir oss også en utmerket oppskrift på hvordan fruktene kan vokse frem på våre tre(legmer)..

2.pet.1.5 Derfor må dere sette alt inn på at troen viser seg i rett liv, og det rette liv i innsikt, 6 innsikten i selvbeherskelse, selvbeherskelsen i utholdenhet, utholdenheten i gudsfrykt, 7 gudsfrykten i brorskap, og brorskapet i kjærlighet. 8 For dersom alt dette finnes hos dere og får vokse, da vil dere ikke være uvirksomme og uten frukt i deres kunnskap om vår Herre Jesus Kristus. 9 Men enhver som mangler dette, han er nærsynt, ja, blind; han har glemt at han er blitt renset for sine tidligere synder.





7 kommentarer:

  1. Hei Geir Rune
    Fint å lese din innsikt i ordet.
    Gud velsigne deg og din familie.
    Legger ved en link, da jeg vet du har kjærlighet til Sannheten.
    Mvh Morten

    http://www.modmaalet.dk/intro.html

    SvarSlett
  2. Hei Geir Rune!

    I sin tid hadde vi hefige debatter på kristenblogg. Til tider skrev jeg ting som jeg i dag angrer på. Jeg beklager alt jeg har skrevet som har vært et angrep på din person. Håper alt står bra til med deg og dine.

    Guds rike velsignelse
    Marcus

    SvarSlett
  3. Hei Marcus, takker ærbødigst for din innrømmelse.
    Det koster å komme med slikt.

    Vær velsignet, og vit at jeg alltid har velsignet deg i mitt hjerte..

    broderlig hilsen Geir Rune

    SvarSlett
  4. Hei morten, ser at det er en tid siden du la inn kommentaren, men takker også deg for alt det du bidro med på kristenblogg.

    Jeg kommer nok til å legge ut mer stoff på denne blogg etterhvert, men inntil videre har jeg ikke fått noe klarsignal fra herren i hjertet.

    takker for den link du la ved, den dansken har mye godt å komme med..

    SvarSlett
  5. Hei, kjære Geir Rune. Jeg er "riffi". Du vet hvem jeg er. - Jeg lurer på noe igjen. Du har hjulpet meg å forstå livsviktige ting. Selv om jeg har skjønt dette med hvor sjela går hen når man dør, hvor ånden går og hva som skjer en gang i fremtiden, når sjela blir ikledd en åndelig kropp, blir jeg litt forvirret når jeg hører Hanvold snakke om "din ånd som blir født på ny..." Sjelen blir jo vasket i Guds ord, "frelse for deres sjeler", man kommer på Abrahams fang når man dør, i påvente på den nye himmel når ens personlige ånd som går opp til Gud når man dør, blir brukt til å kle ens sjel med. En ny åndelig, fysisk kropp. Men... den derre ånden. Den må jo være født på ny, hvis ikke ville man jo ikke få noen åndelig kropp? Er det egentlig så viktig å vite nøyaktig om det er din sjel eller ånd som blir født på ny, når man tar imot Jesus? Hvis din sjel blir frelst og din ånd går fortapt, så blir det jo et problem :-) - Da får man jo ingen fysisk åndelig kropp i fremtiden, men blir for evig en "sjel", og det ville jo ha vært kjedelig. Jeg vet at du skjønner hva jeg mener. Setter pris på om du kan ta deg tid til å forklare dette for meg. På forhånd takk. Ha en fin uke!

    SvarSlett
  6. Er Geir Rune fortsatt i live, er det noen som vet?

    SvarSlett
  7. Joda, er i live om ikke så aktiv på bloggfronten lenger riffi , ser at du stiller ett spørsmål den 18 september beklager at jeg ikke har sett det før. :-)

    Om det er ånden eller sjelen som blir født på ny spør du? Det er egentlig ett enkelt å svar på det, sjelen blir fornyet hverdag inntil denne går til dødsriket i påvente av en ny åndelig kropp.
    Det som blir født påny er ånden for som skriften sier.

    1.kor.2.11 Vi har ikke FÅTT verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud, for at vi skal forstå hva Gud i sin nåde har gitt oss.

    Altså er formålet med at vi FÅR en ny ånd tosidig , den ene siden er at vi blir kvitt verdens ånd dvs. satans ånd og denne erstattes da av en ny ånd på innsiden som ett segl/ en pant på at vier Guds barn i kraft av løftet. dvs. at denne ånd er ikke er den hele arv men en smakebit/en første frukt på hva den kommende høst vil gi oss. Den endelig grøde er en åndelig kropp som er lik den Jesus har i herligheten.

    rom.8.23 Ja, enda mer: Også vi som har fått Ånden, den første frukt av høsten som kommer, sukker med oss selv og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri.

    Her mener jeg at det er feil bruk av stor bokstav på Ånden (v.23) da dette egentlig henspeiler på den mennesklige ånd/hjerte ,om Ånden med stor Å brukes så hentyder på at det er DHÅ som er førstegrøden det er han selvsagt ikke han er en hjelper som Paulus beskriver erett under dette vers.

    rom.8.26 På samme måte kommer også Ånden oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett, men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk uten ord.

    Målet med alt dette er selvsagt at mennesket sjel/indre mennekse skal nå frelsen og ta del i den fulle grøden når pantet innlæses og en ny åndelig kropp utdeles, beskrevet av Paulus her.

    fil.3.20 Men vi har vår borgerrett i himmelen, og derfra venter vi frelseren, Herren Jesus Kristus. 21 Han skal forvandle vår skrøpelige kropp og gjøre den lik den kroppen han selv har i herligheten. For han har makt til å underlegge seg alt.

    Ang. hanvold så forholder han seg til den filosofiske/gnostiske ånd som ikke er håndfast og fysisk, og i dette bildet så kan det virke som om arven alt er utdelt eller at arven utdeles mens man er på jorden, men bibelen fastholøder en fysisk åndelig oppstandelse hvor sjelen/det indre mennesket er den som må frelses fra den andre død og målet for ungå dette er en ny åndelig fysisk kropp lik den Jesus fikk i sin oppstandelse fra de døde. Ergo er det forbildet Jesus gav oss det vi skal se på, ikke teologers og andre vises bortforklaringer av det enkle rettfrem budskap.



    SvarSlett